Brytyjski regulator FCA (Financial Conduct Authority) wszczął postępowanie wobec 5 firm oddłużeniowych. Urząd zarzuca firmom manipulowanie danymi o dochodach i wydatkach konsumentów.
W wyniku kontroli 5 firm oddłużeniowych wstrzymało się z prowadzeniem działalności doradczej, a wobec jednego przedsiębiorstwa FCA wykorzystało swoje formalne uprawnienia by powstrzymać firmę przed udzielaniem porad konsumentom.
Nieetyczne praktyki sektora oddłużeniowego
FCA uważa, że firmy z sektora oddłużeniowego stosują nieetyczne praktyki czerpiąc korzyści finansowe z płatnego polecania konsumentom wybranych doradców ds. niewypłacalności, przy czym wskazane wysokość wskazanych opłat niejednokrotnie przewyższała rynkowe standardy. Nadzór oczekuje, że firmy będą stawiać na pierwszym miejscu interesy klientów, a nie swój własny.
Nadzór zauważył także, że niektóre firmy manipulowały dochodami i wydatkami klientów w taki sposób, by mogli oni spełnić kryteria umożliwiające uniknięcia bankructwa. Z raportu FCA wynika także, że firmy doradcze często nie uwzględniały zdrowia i kondycji psychicznej swoich klientów, w tym okoliczności popadnięcia w problemy ekonomiczne często związane z zaciąganiem zobowiązań na rzecz osób trzecich.
– Praktyki, które zaobserwowaliśmy w tym sektorze, znacznie odbiegają od standardów, których oczekujemy od firm, nie mówiąc już o tych, które twierdzą, że oferują pomoc potrzebującym (…) -skomentował Sheldon Mills, dyrektor wykonawczy ds. konsumentów i konkurencji w FCA.
W Wielkiej Brytanii sektor doradztwa oddłużeniowego jest silnie rozwinięty i nadzorowany przez nadzór finansowy.
/AP/LP