• Lendtech

E-Commerce Fintech Connect – Jaka będzie kolejna dekada XXI wieku?

Budujące, merytoryczne i ciekawe – tak w trzech słowach można opisać I edycję E-Commerce Fintech Connect – konferencji online zorganizowanej 3 marca 2021 roku przez Fundację Lendtech oraz European Fintech Forum. W wydarzeniu udział wzięło 24 prelegentów, którzy podczas 11 prezentacji, dwóch debat i fire chatu mogli podzielić się przemyśleniami i wiedzą z grupą 150 uczestników oglądających EF Connect online.

Program E-Commerce Fintech Connect przyciągnął uwagę uczestników – nic dziwnego, bo w agendzie znalazły się aktualne tematy, w tym najgorętszy obecnie, czyli odroczone płatności (BNPL, buy now, pay later), a prelegenci oraz debatujący w szczerych i merytorycznych wystąpieniach dzielili się wiedzą i zwracali uwagę na kluczowe wyzwania, z którymi branża consumer finance i e-commerce będzie musiała się zmierzyć w tej dekadzie.


W trakcie E-Commerce Fintech Connect wystąpili przedstawiciele Revolut, CRIF, Huawei, Smartney, Sephora, Przelewy24, ERIF BIG, BIK SA, Vivus Finance, PayPo, Twisto, Nethone, Symmetrical, Carsmile, Comtegra, Vayana, Citrix, Kontomatik i Orange Finanse.



Relacja z E-Commerce Fintech Connect


Program konferencji podzielony został na dwa bloki. W pierwszym, skupiał się na synergiach pomiędzy e-commerce i fintech oraz rozwoju płatności odroczonych. Blok drugi to trendy w New Consumer Finance oraz technologiach wspierających – od cloud computingu, płatności w tle, po rozwiązania antyfraudowe. Nie zabrakło także tematów prawnych i regulacyjnych, a także prezentacji mentorskich.


- Fintech to już od dawna nie jest nisza. Z kolei branża e-commerce nigdy nie była silniejsza niż obecnie. Dość powiedzieć, że 10% handlu detalicznego w Polsce odbywa się online. Celem E-Commerce Fintech Connect było pokazanie, że istnieje bardzo szerokie pole współpracy pomiędzy fintechami i platformami internetowymi, które jeszcze nie zostało w pełni zagospodarowane. Ale to właśnie synergie wyznaczają trendy, które zostaną z nami na lata. Podczas konferencji dowiedzieliśmy się, że wachlarz rozwiązań i innowacji daleko wykracza poza wygodne płatności czy digital lending. Cieszy to, że w trakcie wystąpień eksperci nie tylko dzielili się wiedzą, ale przede wszystkim pokazywali istniejące rozwiązania, na które mogliśmy spojrzeć z różnych perspektyw. Dokładnie tak wyobrażaliśmy sobie E-Commerce Fintech Connect – komentuje Łukasz Piechowiak, prezes Fundacji Lendtech oraz pomysłodawca i prowadzący EF Connect.


Fintech & E-Commerce. Jak osiągnąć synergie?


E-Commerce Fintech Connect otworzyła debata Fintech & E-commerce. Jak osiągnąć synergię? Wśród debatujących byli Przemysław Kłobut, Chief Financial Officer w Vivus Finance, Piotr Badura, wiceprezes zarządu CRIF, Adam Rybusiewicz, Director of Financial Vertical Eco-development & Partnerships, CEE & Nordics & Turkey at Huawei oraz Piotr Smoleń, CEO & Co-Founder w Symmetrical AI.


Pierwsze pytanie dotyczyło okresu pandemii i jej wpływu na biznesy, które reprezentują debatujący. Uczestnicy przyznali, że to był niezwykle trudny okres dla ich biznesów, pełen wyzwań i wymagający elastyczności. W kolejnych pytaniach uczestnicy zastanawiali się nad tym, czy synergie fintechów i e-commerce są możliwe, a w szczególności – w jakich obszarach?


Zarówno przed fintechami i platformami internetowymi, jest sporo wyzwań technologicznych, ale także w zakresie zrozumienia celów synergii, czyli maksymalizacji korzyści dla konsumentów. Pomóc w tym może większe otwarcie na partnerstwa.


- Jeżeli chodzi o widoki na bliższą współpracę e-commercu i lendtechu, najbardziej wymagającym obszarem i wyzwaniem jest koszt pozyskania i utrzymania klienta. Osiągnięcie synergii właśnie w tym obszarze wydaje się najbardziej obiecujące - stwierdził Przemysław Kłobut, CFO w Vivus Finance.


- Widzę wiele obszarów, w których współpraca między fintechami i e-commersem jest możliwa. To na co ja mogę zwrócić uwagę, to obszar zarządzania fraudem. Liczba transakcji i rynek finansowy będą się rozwijać, więc ta kwestia również będzie wymagać współpracy, ale są też inne usługi. Jako przykład produktu, który rozwija CRIF, to mogę wspomnieć o usłudze tworzonej w oparciu o open banking, która pozwala nam dość dobrze przewidywać to, co konsumenci mogą chcieć kupić. Dla obu branż mamy zatem interesujące wielopłaszczyznowe pola do współpracy - stwierdził Piotr Badura, wiceprezes zarządu CRIF.


- Każdy biznes z liczącą się skalą w ciągu 5 lat stanie się fintechem. E-commerce dzisiaj współpracując z fintechami uczą się tego jak budować wartość. Ale niechybnie e-commerce, w tym najwięksi gracze, sami będą dostarczać usługi fintech. To już widać po tym, że liderzy rynku tworzą własne dywizje fintech wewnątrz swoich organizacji. Dlatego, moim zdaniem, jedyna szansa to dostarczanie narzędzi - szyn - które pozwolą stać się instytucją finansową. W długim terminie nie do końca wierzę we współpracę, bo e-commerce stanie się fintechem. W krótkim terminie jak najbardziej - mówił Piotr Smoleń, CEO & Co-Founder Symmetrical AI.


- Fintechy radykalnie zmieniły sposób w jaki konsumenci i przedsiębiorstwa korzystają z zasobów finansowych. W czasach dużej specjalizacji synergie są możliwe. Podstawienie finansowania to jest najprostsza rzecz, ale to to co można jeszcze zaproponować, to dostarczenie wiedzy e-commercowi np. w postaci KYC/AML - uważam to za jeden z elementów synergii. Kolejny to oczywiście płatności – dodał Adam Rybusiewicz, Director of Partnerships w Huawei.


Debatę „Fintech & E-commerce. Jak osiągnąć synergie” można odsłuchać w formie podcastu kanale Spotify w ramach cyklu EF Connect Talks.



Jak Revolut buduje ekosystem Consumer Finance w Polsce


Blok prezentacji poświęcony finansom konsumenckim i BNPL otworzył Adam Dardas, Senior Collections Manager w Revolucie. Temat prezentacji dotyczył budowy ekosystemu Consumer Finance w Polsce przez fintech, który na świecie ma już 15 mln użytkowników, z tego ponad 1 mln w Polsce.


- Cały czas pracujemy nad rozwojem kolejnych usług, które umożliwią prostą nawigację w aplikacji i dostęp do usług finansowych. Jeśli chodzi o nasze podejście, to od początku przyświecała nam idea konsumentocentryzmu. Chcemy zbudować platformę, która połączy merchantów i klientów indywidualnych - mówił Adam Dardas, Senior Collections Manager w Revolucie.


Przedstawiciel Revoluta wskazywał, że współcześnie budowanie ekosystemu, w szczególności w relacji z e-commerce, wymaga zastosowania szerokiego spektrum instrumentów wykorzystującego nie tylko innowacje, ale też odwołujący się do bieżących potrzeb klienta, w tym możliwości, które daje jego zaangażowanie w wykorzystanie aplikacji Revoluta. Przykładem przedstawionym podczas prezentacji był nadchodzący Dzień Kobiet – z tej okazji aplikacja powiadomiła użytkowników o nadchodzącym ważnym wydarzeniu, ale oprócz tego zaproponowała mu skorzystanie ze specjalnie przygotowanej promocji, w tym cashbacku. W tak ukazanej drodze zakupowej może okazać się, że klient faktycznie wykazuje popyt na dany produkt, ale może mu brakować na niego środków – w takiej sytuacji fintech może zaproponować mu dedykowane finansowanie dopasowane do jego potrzeb – od karty kredytowej, kredytu konsumenckiego po usługę „salary advance”.


To było spojrzenie konsumenckie. Jednak jest jeszcze perspektywa merchanta, który znając środowisko i możliwości aplikacji, może – przy okazji np. zbliżającego się ważnego wydarzenia – przygotować dedykowaną ofertę, którą zaadresuje do klientów za pośrednictwem aplikacji fintech np. w formie kampanii Revolut Rewards.


Merchanci w krajach DACH muszą oferować BNPL konsumentom


Pierwszą prezentację o Buy Now, Pay Later wygłosił Daniel Gamma, Global Industry Lead eCommerce w CRIF. Wystąpienie przedstawiciela CRIF poświęcone było rynkowi e-commerce w krajach niemieckojęzycznych (DACH, czyli Niemcy, Austria i Szwajcaria), na którym usługi odroczonej płatności są już bardzo powszechne. Tylko niemiecki rynek e-commerce wyceniany jest na 83 mld EUR, a usługi BNPL dostępne są w 90% sklepów internetowych. Dla 88% konsumentów odroczona płatność to preferowana metoda zapłaty.


- Aby odnieść sukces we wdrożeniu BNPL trzeba jednak zwracać uwagę na kluczowe KPI tj. wskaźnik konwersji czy współczynnik odrzuceń. Ich monitorowanie i odpowiednia kalibracja są warunkiem powodzenia i zadowolenia klientów – mówił Daniel Gamma, Global Industry Lead eCommerce w CRIF.


Przedstawiciel CRIF podzielił się cennymi informacjami i unikatowymi danymi dotyczącymi BNPL w krajach DACH. Przykładem może być chociaż wskaźnik akceptacji planów ratalnych przez niemieckich konsumentów, który wynosi aż 58%. Jedną z ciekawszych obserwacji jest fakt, że rozwiązania ratalne znajdują duże uznanie wśród rodzin z dziećmi. Niemniej, odroczona płatność to też niebezpieczeństwa – by im zapobiegać należy skutecznie wdrażać rozwiązania antyfraudowe oraz korzystać ze sprawdzonych baz wymiany informacji o klientach. CRIF ma duże doświadczenie w tym zakresie.


Green Zebra, czy Unicorn – 10 zasad dla założycieli startupów


Na co uważać budując startup fintech? Jak wyznaczać sobie cele? Kiedy odpuścić, a kiedy nie wolno się poddawać? Jak rozmawiać z inwestorami? Na te pytania odpowiedzi mogli poznać uczestnicy, którzy obejrzeli i wysłuchali prezentację Radosława Nawrockiego, Prezes Zarządu PayPo – jednego z liderów rynku BNPL w Polsce.


Ekscytująca, ciekawa i pełna wartościowych porad biznesowych – właśnie w taki sposób uczestnicy EF Connect opisywali wystąpienie szefa PayPo. Nic dziwnego, bo Radosław Nawrocki szczerze dzielił się swoimi doświadczeniami. – Nie masz wpływu na to co robi konkurencja, więc rób swoje – mówił Nawrocki. Czy warto robić blitzscaling? Można sprzedawać 1 USD za 80 centów, a gdy zdobędziemy 20 mln użytkowników, podnieść cenę do 1,2 USD – to popularna anegdota, którą przypomniał przedstawiciel PayPo.


Green Zebra to stosunkowo nowe pojęcie, ale w największym skrócie sprowadza się do budowania firmy w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju, tak by przynosiła ona nie tylko korzyści finansowe, ale również budowała wartość dla konsumentów, pracowników i ich rodzin oraz stanowiła źródło satysfakcji dla założycieli, inwestorów i managerów.


Jeżeli nie masz funu z tego co robisz, jeżeli robisz to wyłącznie dla pieniędzy, nie czerpiesz z tego głębszej satysfakcji, to zastanów się nad tym, by wyjść z inwestycji – mówił Radosław Nawrocki, Prezes Zarządu PayPo.


„To nie może się udać” – jak nie wdrażać płatności odroczonych – antyporadnik dla e-commerce


BNPL jest globalnym trendem płatniczym, którego nikt chyba dzisiaj nie podważy. Odroczona płatność to metoda płatności, która wspiera konwersje sprzedaży, nawet o kilkadziesiąt procent. Ale samo wdrożenie BNPL na platformie e-commerce to nie jest gwarant sukcesu – przede wszystkim trzeba to zrobić dobrze. Jak? To właśnie był temat bardzo wysoko ocenionej przez uczestników EF Connect prezentacji Adama Miziołka, Country Managera w Twisto, czyli fintechu który w ostatnich miesiącach dynamicznie rozwija się na polskim (i nie tylko) rynku.


Jeśli chodzi o wdrażanie BNPL w Polsce to jesteśmy w fazie wczesnego rozwoju, ale biorąc pod uwagę spektakularny rozwój w innych krajach, to rozwój w Polsce będzie bardzo szybki. Odroczona płatność będzie zmieniała nawyki konsumenckie na rynku e-commerce. Dlatego tak kluczowe są właściwe wdrożenia, które z jednej strony przyniosą korzyść e-sklepom oraz zbudują pozytywne doświadczenia u konsumentów.


- Klient w sieci jest samotny. Nie ma doradcy, którego może zapytać o produkt, nie może go dotknąć, a czasem nie ma też finansowania i może nie rozumieć, jak działa dana metoda bez wyjaśnienia. Dlatego tak ważne jest dobre wdrożenie płatności BNPL, które adresują większość tych obaw – mówił Adam Miziołek, Country Manager w Twisto.


A jakie to są zasady? Przede wszystkim nie wystarczy mieć BNPL w paywallu. Kluczowe elementy to m.in. dobra ekspozycja BNPL zgodna ze standardami customer experience oraz wyjaśnienie klientom jak działa odroczona płatność np. poprzez kierowanie konsumentów do właściwych źródeł informacji na temat tego rozwiązania.