• Lendtech

Millenialsi i Pokolenie Z oszczędzają chętniej niż ich rodzice

Fintech BNPL Clearpay (australijski Afterpay) zlecił badanie na temat nawyków finansowych konsumentów. Okazało się, że osoby młodsze, szczególnie dotknięte pandemicznymi obostrzeniami, wydają nie tylko mniej niż starsze pokolenia, ale też są mniej zadłużone.



W zbiorowej świadomości panuje przekonanie, że osoby młode nie radzą sobie z inwestowaniem i odkładaniem pieniędzy. Nic bardziej mylnego. Młodzi konsumenci coraz bardziej odpowiedzialnie podchodzą do kwestii finansów i wybierają metody płatności, które zapewniają im elastyczność i brak oprocentowania - tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Clearpay.


Młodzi nie zadłużają się tak jak ich rodzice


Raport Accenture dowodzi, że młodzi ludzie są ostrożniejsi w zadłużaniu się - co prawda odsetek przedstawicieli millenialsów posiadających kartę kredytową jest na podobnym poziomie, co wśród przedstawicieli pokolenia X (urodzeni w latach 70-tych i do połowy lat 80-tych), ale to niespłacone saldo millenialsów jest o 10% niższe. W czasie pandemii sprzedaż kredytów konsumenckich spadła w Wielkiej Brytanii o ponad 9% - to największy spadek od 1994 roku.


Clearpay to brytyjski brand Afterpay - australijskiego dostawcy odroczonych płatności. To skutek zbieżności nazwy z niderlandzko-niemieckim fintechem Arvato Payment Solutions GmbH, który również oferuje odroczoną płatności, ma silną pozycję rynkową i operuje w Europie pod nazwą... AfterPay.


Młodzi chętnie korzystają z płatności mobilnych


Z badania przeprowadzonego przez firmę Accenture dla Clearpay wynika, że

  • aż 68% przedstawicieli pokolenia Z i 61% millenialsów dokładnie planuje swoje wydatki i gromadzi oszczędności. To właśnie młodzi ludzie najbardziej ucierpieli ekonomicznie podczas pandemii koronawirusa, bowiem częściej od innych przedstawicieli grup demograficznych, byli zatrudnieni w sektorach szczególnie dotkniętych lockdownem (gastronomia, handel stacjonarny).

  • Zatrudnienie z powodu pandemii w Wielkiej Brytanii straciło 11% przedstawicieli generacji Z i 4% millenialsów.

  • Aż 80% przedstawicieli millenialsów i pokolenia Z korzysta z płatności zbliżeniowych, ponad 30% z płatności mobilnych, a usług odroczonej płatności - ponad 50%.

Z raportu płynie wniosek, że oferta dostarczana przez usługodawców BNPL dobrze odpowiada na potrzeby młodych ludzi, którzy chętnie korzystają z mobilnych płatności i aplikacji internetowych. Odroczone płatności są dla nich wygodne, po części dlatego, że technologicznie sprzyjają do zarządzania finansami osobistymi.


Badanie przeprowadzono w marcu 2021 roku na próbie 10 tys. repondentów. Accenture ankietowało także 2,5 tys. użytkowników Clearpay w Wielkiej Brytanii.


Przypomnijmy, że w Wielkiej Brytanii trwają prace nad regulacjami dotyczącymi rynku BNPL, który z jednej strony przyczynił się do wzrostów w ecommerce i jest fenomenem fintech wygryzającym karty kredytowe, ale z drugiej - pojawiają się oskarżenia, że BNPL w wielu przypadkach prowadzi do nadmiernego zadłużenia.


/AP

EF Connect Talks PIONOWE.gif