MAPA LENDTECH-6.gif
  • Lendtech

„Otwarta bankowość” wzbudza nieufność

Niemiecki fintech Mambu przeprowadził ankietę dotyczącą poziomu zaufania do usług „open banking”. Okazuje się, że większość konsumentów nie ma pojęcia czym jest otwarta bankowość. Ponad połowa obawia się korzystania z usług "open bankingu". Dlaczego tak jest? Odpowiedź w naszym najnowszym wpisie dostępnym dla zarejestrowanych użytkowników. 1. Z materiału dowiesz się jak postrzegane są usługi otwartej bankowości? 2. Czym jest banking as a service? 3. Czy fintechy i banki powinny zainwestować w kampanię edukacyjną o otwartej bankowości?



Mambu to niemiecki fintech, który stworzył platformę umożliwiającą świadczenie nowoczesnych usług finansowych. Fintech as a service tudzież banking as a service to niezwykle ciekawa koncepcja, która nie tylko cieszy się rosnącym zainteresowaniem (z usług Mambu korzysta m.in. N26 czy argentyński lendtech Wenance), ale także całkiem dużym zaufaniem inwestorów. Na początku 2021 roku fintech pozyskał 135 mln USD i osiągnął wycenę ponad 2 mld USD. Nic zatem dziwnego, że badanie przeprowadzone przez ten fintech jest szeroko komentowane w mediach branżowych.


Połowa konsumentów nie wie czym jest otwarta bankowość


Mambu przeprowadziło badanie na próbie 2 tys. respondentów, zatem spokojnie można je uznać za miarodajne. Z przeprowadzonej analizy wynika, że połowa badanych nigdy nie słyszała o otwartej bankowości, a 61% nigdy nie skorzystało z usług open bankingu. Wyniki mogą trochę dziwić, gdyż 80% badanych stwierdziło, że korzysta z co najmniej jednej aplikacji finansowej, więc teoretycznie - może nawet o tym nie wiedząc, skorzystali z usług wykorzystujących otwartą bankowość, ale nie zdają sobie z tego sprawy.


To co nie dziwi, to fakt, że respondenci boją się udostępniać swoje dane, a wśród 48% badanych „otwarta bankowość” budzi nieufność. Samo sformułowanie "otwarta bankowość" może wydawać się oksymoronem - w końcu banki kojarzą się z bezpieczeństwem i zamkniętymi sejfami.


Jednocześnie z badania wynika, że banki i fintechy starają się dostarczać informacji o korzyściach płynących z otwartej bankowości - 50% ankietowanych uważa, że instytucje finansowe dochowują starań, by uczynić usługi wykorzystujące open banking możliwie bezpiecznymi.


Konsumenci oczekują coraz lepszych usług finansowych

Być może obecnie jest to już truizmem, ale należy go powtarzać - pandemia Covid-19 przyśpieszyła digitalizację banków i fintechów. Klienci mają tego świadomość i oczekują coraz lepszych usług finansowych, w tym tych które można określić mianem inteligentnej bankowości - tzw. smart banking, który dostosowuje się do potrzeb klienta, a nie klienta do oferty banków i fintechów.

Z badania Mambu płynie wniosek, że pomimo tego iż w branży open banking nikogo nie dziwi i wydaje się już nawet buzzwordem, to jednak jest to pojęcie nowe, które jest kompletnie niezrozumiałe dla większości odbiorców usług finansowych. Nic dziwnego, bo chociaż o open bankingu mówi się w kontekście PSD2 co najmniej od 5 lat, to mimo wszystko pierwsze widoczne wdrożenia to końcówka IV kw. 2019 roku. Kolejne zbiegły się już z pandemią koronawirusa - klienci w toku innych problemów na głowie, mogli o nich nie słyszeć, nie mieli też okazji, by je zrozumieć. Tym bardziej, że nie było też żadnej kampanii społecznej i edukacyjnej, która przybliżyłaby ten temat społeczeństwu.

Cały raport Mambu o postrzeganiu otwartej bankowości dostępny jest na stronie fintechu pod tym linkiem.


/AP

MAPA LENDTECH PIONOWA.gif