MAPA LENDTECH-6.gif
  • Lendtech

Raport ONZ: e-commerce rośnie na całym świecie

Handel elektroniczny stanowi już 19% globalnej sprzedaży detalicznej. Tylko w 2019 roku jego szacowana wartość wyniosła 26,7 bln USD. Pandemia sprzyja wzrostom, ale liderzy e-commerce słabo radzą sobie z inkluzją cyfrową - wynika z raportu Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) opublikowała raport "Estimates of Global E-Commerce 2019 and preliminary assessment of COVID-19 Impact on online retail 2020", z którego wynika, że e-commerce generuje już blisko 30% globalnego PKB.


Największe rynki e-commerce pod względem wielkości sprzedaży to:

  1. Stany Zjednoczone - 9,5 bln USD

  2. Japonia - 3,4 bln USD

  3. Chiny - 2,6 bln USD

  4. Korea - 1,3 bln USD

  5. Wielka Brytania - 885 mld USD

  6. Francja - 785 mld USD

  7. Niemcy - 524 mld USD

  8. Włochy - 431 mld USD

  9. Australia - 347 mld USD

  10. Hiszpania - 344 mld USD

Wartość polskiego rynku ecommerce szacowana jest na ok. 26 mld USD.


E-commerce słabo radzi sobie z inkluzją cyfrową


Wśród firm, które w największym stopniu budują umiejętności cyfrowe, zwiększają zaufanie i wspierają innowacji przedstawiciele branży ecommerce radzą sobie... średnio. Najwyżej sklasyfikowaną firmą jest eBay, który w rankingu Digital Inclusion Benchmark zajmuje 49. pozycję.


Autorzy raportu wskazują, że nie jest to zaskakujące, gdyż giganci ecommerce są firmami stosunkowo młodymi, które skupiają się przede wszystkim na wzroście wartości i zaspokojeniu oczekiwań inwestorów i akcjonariuszy, a nie np. ESG. Aczkolwiek wśród dobrych praktyk, które wymieniają autorzy raportu są np. szkolenia dla przedsiębiorców, którzy chcą rozpoczynają sprzedaż online.


Największe firmy ecommerce w 2020 roku


Na 13 największych podmiotów ecommerce na świecie, aż 7 pochodzi z USA, 4 z Chin, 1 z Japonii i 1 z Kanady. Największą firmą ecommerce na świecie, mierzoną wskaźnikiem GMV (gross merchandise volume) to Alibaba (1,145 bln USD). Na drugim miejscu jest Amazon (575 mld USD), a na 3. JD.com (379 mld USD).

  1. Alibaba - 1145 mld USD

  2. Amazon - 575 mld USD

  3. JD.com - 379 mld USD

  4. Pinduoduo - 242 mld USD

  5. Shopify - 120 mld USD

  6. eBay - 100 mld USD

  7. Meituan - 71 mld USD

  8. Walmart - 64 mld USD

  9. Uber - 58 mld USD

  10. Rakuten - 42 mld USD

  11. Expedia - 37 mld USD (spadek o 65% rdr)

  12. Booking Holdings - 35 mld USD (spadek o 63% rdr)

  13. Airbnb - 24 mld USD (spadek o 37% rdr)

Raport ONZ zwrócił uwagę na trudną sytuację platform cyfrowych oferujących usługi takie jak wspólne przejazdy czy rezerwacje kwater i hoteli. Spadki dotyczą tak popularnych przed pandemią firm jak Booking czy Airbnb. Chociaż wciąż notują one imponującą sprzedaż, to z raportu wynika, że straciły one przeciętnie 2/3 sprzedaży.


/AP

MAPA LENDTECH PIONOWA.gif