Raport ONZ: e-commerce rośnie na całym świecie

  • Lendtech
  • 04.05.2021

Handel elektroniczny stanowi już 19% globalnej sprzedaży detalicznej. Tylko w 2019 roku jego szacowana wartość wyniosła 26,7 bln USD. Pandemia sprzyja wzrostom, ale liderzy e-commerce słabo radzą sobie z inkluzją cyfrową – wynika z raportu Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) opublikowała raport „Estimates of Global E-Commerce 2019 and preliminary assessment of COVID-19 Impact on online retail 2020„, z którego wynika, że e-commerce generuje już blisko 30% globalnego PKB.

Największe rynki e-commerce pod względem wielkości sprzedaży to:

  1. Stany Zjednoczone – 9,5 bln USD

  2. Japonia – 3,4 bln USD

  3. Chiny – 2,6 bln USD

  4. Korea – 1,3 bln USD

  5. Wielka Brytania – 885 mld USD

  6. Francja – 785 mld USD

  7. Niemcy – 524 mld USD

  8. Włochy – 431 mld USD

  9. Australia – 347 mld USD

  10. Hiszpania – 344 mld USD

Wartość polskiego rynku ecommerce szacowana jest na ok. 26 mld USD.

E-commerce słabo radzi sobie z inkluzją cyfrową

Wśród firm, które w największym stopniu budują umiejętności cyfrowe, zwiększają zaufanie i wspierają innowacji przedstawiciele branży ecommerce radzą sobie… średnio. Najwyżej sklasyfikowaną firmą jest eBay, który w rankingu Digital Inclusion Benchmark zajmuje 49. pozycję.

Autorzy raportu wskazują, że nie jest to zaskakujące, gdyż giganci ecommerce są firmami stosunkowo młodymi, które skupiają się przede wszystkim na wzroście wartości i zaspokojeniu oczekiwań inwestorów i akcjonariuszy, a nie np. ESG. Aczkolwiek wśród dobrych praktyk, które wymieniają autorzy raportu są np. szkolenia dla przedsiębiorców, którzy chcą rozpoczynają sprzedaż online.

Największe firmy ecommerce w 2020 roku

Na 13 największych podmiotów ecommerce na świecie, aż 7 pochodzi z USA, 4 z Chin, 1 z Japonii i 1 z Kanady. Największą firmą ecommerce na świecie, mierzoną wskaźnikiem GMV (gross merchandise volume) to Alibaba (1,145 bln USD). Na drugim miejscu jest Amazon (575 mld USD), a na 3. JD.com (379 mld USD).

  1. Alibaba – 1145 mld USD

  2. Amazon – 575 mld USD

  3. JD.com – 379 mld USD

  4. Pinduoduo – 242 mld USD

  5. Shopify – 120 mld USD

  6. eBay – 100 mld USD

  7. Meituan – 71 mld USD

  8. Walmart – 64 mld USD

  9. Uber – 58 mld USD

  10. Rakuten – 42 mld USD

  11. Expedia – 37 mld USD (spadek o 65% rdr)

  12. Booking Holdings – 35 mld USD (spadek o 63% rdr)

  13. Airbnb – 24 mld USD (spadek o 37% rdr)

Raport ONZ zwrócił uwagę na trudną sytuację platform cyfrowych oferujących usługi takie jak wspólne przejazdy czy rezerwacje kwater i hoteli. Spadki dotyczą tak popularnych przed pandemią firm jak Booking czy Airbnb. Chociaż wciąż notują one imponującą sprzedaż, to z raportu wynika, że straciły one przeciętnie 2/3 sprzedaży.

/AP

Autor: Lendtech   |   Data publikacji: 04.05.2021

Najnowsze artykuły z kategorii

Partnerzy serwisu i wydarzeń

Newsletter Lendtech

Bądź na bieżąco i nie martw się, że umkną Ci najważniejsze informacje. ​​Zapisz się na bezpłatny autorski newsletter z aktualnymi informacjami z Polski i ze świata.

 

Wczytywanie
Obserwuj nas na Google News

Obserwuj nas na Google News i otrzymuj najnowsze wiadomości z Lendtech. Dołącz do obserwujących i zawsze bądź na bieżąco.

  1. Kliknij poniższy przycisk
  2. Wybierz opcję “Obserwuj”

Dzięki temu teraz będziesz widzaił wszystkie najnowsze publikacje na swoich urządzeniach z kontem Google.