2020 to był rok BNPL

  • Lendtech
  • 13.01.2021

Kup teraz, zapłać później to usługa, która zyskała wielką popularność wśród konsumentów w Wielkiej Brytanii – umożliwiając im kupno produktu oraz opóźnienie lub rozłożenie płatności. Wraz z sukcesem, przyszła również rzetelna analiza warunków płatności, bowiem BNPL to nie chwilowa moda, a usługa która zostanie z nami na dłużej.

 
 

We wrześniu i październiku 2020 r. została przeprowadzona ankieta zlecona przez firmę Capco dotycząca BNPL. Dotyczyła ona pozycji jaką zajmują usługi BNPL na rynku kredytów konsumenckich oraz trendów w nawykach finansowych konsumentów. Badanie zostało przygotowane we współpracy z firmą Brandwatch Qriosusly, na próbie 2016 osób, głównie z większych miast Anglii.

 

Sukces BNPL to nie tylko COVID-10

 

W 2014 r. w Wielkiej Brytanii zadebiutowała Klarna i odniosła sukces. W jej ślady poszły kolejne start-upy BNPL korzystające z łatwego dostępu do finansowania oraz początkowo łagodnych regulacji. Z biegiem lat biznes ten stawał się coraz bardziej uregulowany, a zasady coraz surowsze.

 

Również pandemia COVID -19 nie pozostała bez wpływu na BNPL – na początku wydawało się, że konsumenci wstrzymają się zakupami z odroczoną płatności, szczególnie w stacjonarnym handlu detalicznym, który praktycznie zamarł na skutek lockdownu. Jednak okazało się, że gigantyczne wzrosty w e-commerce skokowo zwiększyły popularność fintechów BNPL.

 

Naturalnie wymagało to także odpowiedniego szacowania ryzyka, bo niepewna sytuacja ekonomiczna gospodarstw domowych, a także ograniczenia prawne wprowadzane w różnych krajach, miały wpływ na dostępność oferty.

 

Chociaż BNPL ewidentnie skorzystało na wzroście popularności e-commerce, to jednak trend rozwoju tego sektora był rosnący jeszcze przed pandemią. Okoliczności pandemiczne przyspieszyły to co było nieuniknione – stąd wniosek, że BNPL zostanie z nami na dłużej. Zwłaszcza, że jest to globalne zjawisko – startupy BNPL powstają jak grzyby po deszczu od Azji, Europę po USA, a bardziej tradycyjne podmioty dokładają odroczoną płatność do swojej oferty. Sukces na tym rynku to kwestia finansowania, partnerstw ze sklepami i rozpoznawalności marki.

 

Edukacja finansowa jest kluczowa

 

W raporcie liderzy branży skomentowali takie zagadnienia poruszane przez respondentów jak między innymi wpływ BNPL na zadłużenie konsumentów, brak edukacji finansowej szczególnie wśród młodych ludzi oraz propozycję regulacji usług i sprawdzania historii kredytowej.

Popularność usług BNPL będzie miało również niebagatelny wpływ na banki. By móc konkurować z BNPL będą musiały poprawić jakość obsługi klienta, a także pozostać filarami usług finansowych w przypadku zadłużania się klientów korzystających z BNPL.

 

Fintechy BNPL zwykle stawiają na rozwiązania, które łączą w sobie płatność z podziałem kosztów, zwykle też ofertę bezodstetkową. Tworzenie aplikacji jest jednak wyzwaniem – nie tylko technologicznym, ale także regulacyjnym, gdyż BNPL to podmioty świadczące przede wszystkim usługi finansowe, a to oznacza, że muszą spełnić szereg wymogów prawnych, a nierzadko też licencyjnych, rejestracyjnych i sprawozdawczych. Nie ma wątpliwości, że wraz z rozwojem usług BNPL zwiększać się też będą obowiązki jakie muszą spełnić podmioty je oferujące.

 

/AP

Autor: Lendtech   |   Data publikacji: 13.01.2021

Najnowsze artykuły z kategorii

Partnerzy serwisu i wydarzeń

Newsletter Lendtech

Bądź na bieżąco i nie martw się, że umkną Ci najważniejsze informacje. ​​Zapisz się na bezpłatny autorski newsletter z aktualnymi informacjami z Polski i ze świata.

 

Wczytywanie
Obserwuj nas na Google News

Obserwuj nas na Google News i otrzymuj najnowsze wiadomości z Lendtech. Dołącz do obserwujących i zawsze bądź na bieżąco.

  1. Kliknij poniższy przycisk
  2. Wybierz opcję “Obserwuj”

Dzięki temu teraz będziesz widzaił wszystkie najnowsze publikacje na swoich urządzeniach z kontem Google.