W zeszłym tygodniu brytyjski nadzór opublikował raport, z którego płynie prosty wniosek: BNPL należy jak najszybciej uregulować. Klarna – jeden z wiodących fintechów na rynku odroczonej płatności – stwierdziła, że dostosowanie do nowych przepisów będzie wymagać czasu.
O sprawie napisał Financial Times. Z artykułu wynika, że chociaż nie ma wątpliwości iż regulacje na rynku BNPL w Wielkiej Brytanii są konieczne, to jednak ich przeprocesowanie wymaga czasu. Nie tylko w kwestii dostosowania do nowych wymogów, ale też przygotowania infrastruktury wymiany informacji do wytycznych FCA.
Konieczny upgrade w wymianie danych
Na razie nie są znane szczegóły oraz sam termin wdrożenia nowych wytycznych dla BNPL, aczkolwiek z raportu wynika, że podmioty BNPL będą musiały dokonać oceny zdolności kredytowej.
Klarna, jeden z liderów rynku BNPL w Wielkiej Brytanii, stwierdziła, że biura wymiany informacji kredytowej działające na rynku brytyjskim, nie mają obecnie odpowiednich procesów i infrastruktury. Dostosowanie wymaga bowiem czasu, ale prace w tym zakresie są już podjęte.
Na wprowadzenie wymogu lepszej wymiany danych o klientach i badania zdolności kredytowej z zadowoleniem odpowiedziały firmy specjalizujące się w dostarczaniu rozwiązań w tym zakresie. m.in. Experian.
Regulacja obejmie także zasady reklamy
Przypomnijmy, że wymóg lepszego badania zdolności kredytowej klientów BNPL to jedna z kluczowych rekomendacji zawartych w raporcie FCA, ale nie jedyna. BNPL będą prawdopodobnie regulowane także w zakresie reklamy swoich produktów, jak również obowiązków informacyjnych jakie muszą spełnić wobec swoich klientów.
O tym jak wyglądają regulacje BNPL w poszczególnych państwach na świecie można przeczytać w artykule BNPL – regulacje na świecie.
/Lendtech.pl