1. Lendtech.pl
  2. >
  3. Wiadomości
  4. >
  5. BNPL
  6. >
  7. „Klarnabus”...

„Klarnabus” w Wielkiej Brytanii, czyli jak sprawdzić, czy influencer został opłacony?

  • Lendtech
  • 09.08.2021

Specjalny piętrowy autobus Klarny stanął na parkingu w Manchesterze. Odwiedzający mogą zapoznać się z materiałami edukacyjnymi, których celem jest zwiększenie świadomości konsumentów oglądających reklamy tworzone przez influencerów.

Świat finansów i fintechów od dawna nie działa w oderwaniu do reklamy internetowej. To co jednak jest względną nowością to współpraca z influencerami w zakresie promocji usług finansowych, a w szczególności tych na styku e-commerce i lendtech.

W tym aspekcie coraz większą rolę odgrywają influencerzy, którzy za pośrednictwem mediów społecznościowych sprzedają, reklamują i oceniają setki tysięcy produktów. Naiwnym byłoby twierdzenie, że trend ten dotyczyć będzie tylko branży beauty, turystyki i sprzętu elektronicznego – dzisiaj influnecerzy współpracują także z dostawcami usług finansowych, w tym providerów BNPL i robią to aktywnie. Niestety, nie obywa się bez spektakularnych wpadek.

Kredyt „poprawia nastrój”, czyli jak nie reklamować odroczonych płatności

Nie zawsze ta współpraca kończy się dobrze, bo sektor usług finansowych jest sektorem regulowanym – także w zakresie reklamy. W przypadku influencerów, którzy zazwyczaj znają się na wszystkim, ale niekoniecznie na regulacjach w zakresie kredytu konsumenckiego, taka współpraca może być bardzo niebezpieczna. Przekonali sie o tym providerzy BNPL w Wielkiej Brytanii w tym Klarna – krajowy regulator rynku reklamy w tym kraju zwrócił uwagę, że niektórzy influencerzy zachęcali do skorzystania z kredytu w celu poprawienia sobie… nastroju. To jest nie tylko dalekie od standardu reklamy kredytu, ale też stanowi zaprzeczenie budowania świadomości finansowej.

Reakcja dostawców BNPL była w miarę szybka. Wśród firm, które interweniowały i podjęły działania na rzecz poprawy jakości reklam tworzonych przez influencerów jest Klarna, która na początku 2021 roku powołała Radę Influencerów (w jej skład wchodzi 10 brytyjskich influencerów i specjalistów PR) oraz stworzyła specjalną białą księgę, która ma dostarczać wskazówek jak odpowiednio reklamować odroczone płatności w social mediach.

Opłacony influencer – jak sprawdzić, czy post lub video jest sponsorowane?

Kolejnym etapem jest akcja marketingowa, która ma jeszcze bardziej uświadomić klientów. Stąd pomysł na zaparkowanie specjalnego piętrowego autbusu w Manchesterze sygnowanego logiem Klarny, w którym odwiedzajacy mogą zapoznać się z materiałami edukacyjnymi, a w szczególności wskazującymi na to, że materiały reklamowe tworzone przez influencerów powinny być oznaczane w odpowiedni sposób (jako materiał sponsorowany lub powstały we współpracy z daną marką) i jak można to sprawdzić.

Influencer Marketing Whitepaper by Klarna

Influencer Marketing Whitepaper by Klarna

Okazuje się bowiem, że blisko połowa Brytyjczyków nie potrafi w social mediach odróżnić materiału sponsorowanego od tego, który tworzony jest z własnej inicjatywy influencera. Mowa m.in. o hashtagach #ad, #affiliate czy #gifted, które powinny być dodawane do materiałów sponsorowanych – większość konsumentów nie rozumie tych oznaczeń. Nie jest to szokujące – materiały sponsorowane, nawet z odpowiednim oznaczeniem, często są tak tworzone, że nawet eksperci mają z tym problem.

Ciekawe, czy do podobnej akcji dojdzie w Polsce? Zwłaszcza, że Klarna zapowiedziała start w naszym kraju już 18 sierpnia 2021 roku. Influencerzy są coraz częściej wykorzystywani w rekamie usług finansowych, w tym fintechowych także nad Wisłą.

Warto tutaj nadmienić, że w Polsce już od 2016 roku obowiązują dobre praktyki z zakresu reklamy kredytu konsumenckiego, w których znajdziemy też wskazówki do reklamy w sieci.

Bądź na bieżąco i zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter. Zdobądź ekspercką wiedzę i aktualne informacje o fintech & lendtech. Zapisz się tutaj.

/LP

Autor: Lendtech   |   Data publikacji: 09.08.2021

Najnowsze artykuły z kategorii

Partnerzy serwisu i wydarzeń

Newsletter Lendtech

Bądź na bieżąco i nie martw się, że umkną Ci najważniejsze informacje. ​​Zapisz się na bezpłatny autorski newsletter z aktualnymi informacjami z Polski i ze świata.

 

Wczytywanie
Obserwuj nas na Google News

Obserwuj nas na Google News i otrzymuj najnowsze wiadomości z Lendtech. Dołącz do obserwujących i zawsze bądź na bieżąco.

  1. Kliknij poniższy przycisk
  2. Wybierz opcję “Obserwuj”

Dzięki temu teraz będziesz widzaił wszystkie najnowsze publikacje na swoich urządzeniach z kontem Google.