Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie. Mimo to konsumenci wciąż najczęściej proszeni są o zapłatę z góry za zakupy online, co stwarza bariery dla kupujących. 69% Polaków twierdzi, że miałoby większe zaufanie do sprzedawców, gdyby ci oferowali opcję “Kup teraz, zapłać później” (BNPL). Podobna liczba respondentów (62%) deklaruje, że dzięki dostępowi do takiej opcji płatności szybciej powtórzyłaby zakupy u danego sprzedawcy.
Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Klarny, wiodącego globalnego banku detalicznego, dostawcy usług płatniczych i platformy zakupowej, który niedawno zadebiutował w Polsce, dodanie nowoczesnych rozwiązań płatniczych może odblokować dalszy wzrost polskiego rynku e-commerce. Większość kupujących w Polsce (77%) zna już usługę płatności odroczonych (BNPL), a prawie jedna trzecia z nich (29%) zdecydowałaby się zapłacić po dostawie, gdyby sklep oferował taką możliwość.
Badanie pokazuje również, że możliwość zapłaty po dostawie znacząco zwiększa zaufanie konsumentów do e-sklepów, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych: 18-24 lata (67%), 25-34 (69%), 35-44 (66%), 45-54 (71%), 55-65 (72%).
Wdrożenie BNPL wpływa również na wzrost aktywności powracających klientów ze wszystkich pokoleń (62%), przy czym odsetek osób, które, dzięki wprowadzeniu tej opcji płatności, zdecydowałyby się szybciej powtórzyć zakupy w danym sklepie stale rośnie wraz z wiekiem konsumenta: 35-44 lata (60%), 45-54 (64%), 55-65 (66%).
„Polska jest znacznie bardziej zaawansowana niż wiele innych krajów, jeśli chodzi o sposób robienia zakupów online. Polscy konsumenci doskonale znają koncepcję “Kup Teraz, Zapłać Później” (BNPL) i chętnie robią w ten sposób zakupy. Oprócz wyraźnej korzyści, jaką jest możliwość „wypróbowania przed zakupem”, opcja „Zapłać później” tworzy poczucie zaufania do sprzedawców i jest dla nich sposobem na budowanie długofalowych relacji z klientami. Wprowadzenie metod płatności dostosowanych do nowoczesnych zakupów online i zapewnienie bardziej bezproblemowych doświadczeń zakupowych to szansa na odblokowanie potencjału dalszego wzrostu polskiego e-handlu, który jest już jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce na świecie” – komentuje Viveka Söderbäck, ekspert Klarna ds. zachowań konsumenckich.
Klienci chcą płacić po dostawie
Sektor e-commerce rozwija się w Polsce szybko – prawie wszyscy Polacy (96%) z dostępem do internetu dokonali w tym roku zakupów online, a prawie połowa (45%) uważa, że w przyszłym roku będzie robić zakupy głównie przez internet. Dla Polaków największą wadą zakupów online jest brak możliwości zobaczenia lub wypróbowania produktu przed zakupem (54%) – a aż 74% stwierdziło, że preferowałoby sprzedawców internetowych, którzy pozwoliliby im zapłacić po dostawie, aby mogli sprawdzić zamówione przedmioty, zanim je kupią.
Wśród kupujących, którzy woleliby skorzystać z możliwości płatności po dostawie, gdyby była dostępna (29% ankietowanych) – odsetek zwolenników tej opcji wzrasta w starszych grupach wiekowych – wynosi 33% dla osób w wieku 45-54 lata i 31% dla osób w wieku 55-65). W grupach młodszych jest niższy i wynosi 30% dla osób w wieku 18-24 oraz 24% dla osób w wieku 25-34. Dzieje się tak pomimo tego, że tylko 28% kupujących jest świadomych tego, że korzystanie z opcji “zapłać później” jest bezpłatne, jeśli zaległa płatność zostanie przez nich uregulowana w czasie określonym przez dostawcę usługi.
BNPL rewolucjonizuje rynek
Dla Polaków, którzy skorzystali z usługi BNPL największymi zaletami tego rozwiązania są: możliwość sprawdzenia towaru przed zapłatą (41%), płacenie tylko za zatrzymane artykuły (34%), płatność dopiero po otrzymaniu towaru (33%) oraz poczucie bezpieczeństwa w momencie pierwszych zakupów w nowym sklepie internetowym (32%).
Mając wybór, 3 na 5 (59%) Polaków wybrałoby sklepy internetowe zamiast stacjonarnych – ponadto dla wielu BNPL jest rozwiązaniem rewolucjonizującym rynek. Polacy robiący zakupy online uważają, że płacenie po dostawie wpłynęłoby na ich zachowanie ponieważ:
-
71% z nich czułoby się swobodniej podczas zakupów
-
69% bardziej ufałoby sprzedawcy
-
62% wcześniej wróciłoby do sprzedawcy
-
58% uważa, że mogliby lepiej zarządzać swoimi pieniędzmi
-
57% byłoby bardziej skłonnych robić zakupy w sklepie, w którym teraz tego nie robi
-
55% uważa, że zamówiłoby więcej produktów
-
55% dokonałoby szybszego zakupu
-
53% uważa, że wydałoby więcej w sklepie
-
47% zatrzymałoby więcej zamówionych przedmiotów.
/Informacja prasowa