Jarosław Ryba: Ministerstwo Sprawiedliwości stygmatyzuje i wykorzystuje negatywne emocje w kampanii dot. instytucji pożyczkowych

  • Lendtech
  • 16.12.2022

„Ta kampania jest chybiona, ponieważ wykorzystuje negatywne emocje do stygmatyzacji produktów pożyczkowych zamiast dostarczania materiałów informacyjnych i edukacyjnych na temat odpowiedzialnego pożyczania” – komentuje najnowszą kampanię Ministerstwa Sprawiedliwości Jarosław Ryba, Prezes Polskiego Związku Instytucji Pożyczkowych.

Ministerstwo Sprawiedliwości stygmatyzuje i wykorzystuje negatywne emocje w kampanii dot. instytucji pożyczkowych

15 grudnia ruszyła kampania medialna „Mamy prawo do walki z lichwą”. Pomysłodawcą kampanii jest Ministerstwo Sprawiedliwości, które – co możemy przeczytać na oficjalnym portalu Ministerstwa – ostrzega przed lichwiarzami, stosuje „skuteczną broń przeciwko wykorzystaniu najsłabszych”, uczula, by uważać na oferty firm pożyczkowych, przypomina, że „lichwiarze wciąż próbują zachęcić konsumentów do skorzystania z łatwych pieniędzy”. 

Resort sprawiedliwości stawia na wywołanie emocji i negatywnego wrażenia w kontekście wszystkich firm świadczących usługi pożyczkowe, które podlegają przecież kontroli i w ostatnich latach wielokrotnie zabiegały o współpracę i wzięcie pod uwagę opinii twórców ważnego w obszarze nowoczesnych pożyczek pozabankowych w zakresie tzw. ustawy antylichwiarskiej. Otwartość na dialog i chęć współpracy nie zostały jednak wzięte pod uwagę.

Takie podejście nie sprzyja budowaniu świadomości zasad odpowiedzialnego pożyczania, a raczej budzi niechęć do pożyczek i kredytów. W czasach wysokiej inflacji, rosnących stóp procentowych, a być może nawet recesji, pożyczki i kredyty mogą być dla konsumentów użytecznym narzędziem utrzymania stabilności finansowej – tłumaczy Jarosław Ryba.

Zarówno w opisie kampanii, jak i w jej głównym przekazie, nadrzędnym celem jest wystraszenie konsumenta, granie na emocjach, a już samo wykorzystanie tematu dzieci, choroby czy awarii dachu w przekazie ukazuje, jak proste mechanizmy Ministerstwo wykorzystuje, by zbudować wizerunek firm pożyczkowych na własne potrzeby. Wizerunek, który mija się z prawdą, sugerujący, że firmy pożyczkowe nie podlegają żadnej kontroli i prowadzą działalność na granicy prawa – komentuje Hanna Hylińska, Dyrektor ds. Rozwoju Fundacji Lendtech.

Kampania wykorzystuje przesadzone i nierealistyczne historie o aktorach, którzy rzekomo stracili domy lub zostali uwięzieni w cyklu niekończącej się spłaty długów po pożyczeniu niewielkich kwot. Co więcej, sposób zaangażowania Ministra Sprawiedliwości w tę kampanię rodzi pytania o jej prawdziwy cel, gdyż może być ona pomyślana bardziej jako taktyka kampanii wyborczej niż autentyczna kampania społeczna – komentuje Prezes PZIP.

Autor: Lendtech   |   Data publikacji: 16.12.2022

Najnowsze artykuły z kategorii

Partnerzy serwisu i wydarzeń

Newsletter Lendtech

Bądź na bieżąco i nie martw się, że umkną Ci najważniejsze informacje. ​​Zapisz się na bezpłatny autorski newsletter z aktualnymi informacjami z Polski i ze świata.

 

Wczytywanie
Obserwuj nas na Google News

Obserwuj nas na Google News i otrzymuj najnowsze wiadomości z Lendtech. Dołącz do obserwujących i zawsze bądź na bieżąco.

  1. Kliknij poniższy przycisk
  2. Wybierz opcję “Obserwuj”

Dzięki temu teraz będziesz widzaił wszystkie najnowsze publikacje na swoich urządzeniach z kontem Google.