Lendtechy w tyle z obsługą klienta online. Instytucje pożyczkowe marnują potencjał kontaktów

  • Lendtech
  • 18.08.2022

Ogromna większość największych podmiotów z branży Lendtech w Polsce nie reaguje na sytuacje, kiedy Klient porzuca ich stronę www lub formularz – to jeden z zaskakujących wniosków, do których doprowadziło badanie ,,Ratowanie formularzy w branży LendTech”, przeprowadzone przez User.com i SerwerSMS. Oto, czego jeszcze się dowiedzieliśmy.

Ratowanie formularzy kredytowych. Wnioski z badania branży lendtech

Analizując 19 największych instytucji pożyczkowych funkcjonujących w Polsce, dostawcy narzędzi do marketing automation i komunikacji SMS, marki User.com i SerwerSMS sprawdziły, jakie jest podejście branży pożyczkowej do ratowania porzuconych formularzy – od momentu rozpoczęcia wypełniania formularza pożyczkowego, poprzez rejestrację i logowanie, aż po finalizację umowy.

Automatyzacja ratowania porzuconych wniosków

Co się dzieje, kiedy Klient z jakiegoś powodu porzuca wypełnianie wniosku pożyczkowego? W niemal 40 procentach… zupełnie nic.

42 procent badanych lendtechów w żaden sposób nie ratuje porzuconego procesu wypełniania wniosku. Spośród 58 proc. podmiotów, które podejmują działania mające na celu uratowanie porzuconego formularza kredytowego, niemal połowa, bo aż 45,5 proc., dokonuje tego za pomocą jednego wybranego kanału komunikacji. W 1 na 4 przypadków jest to SMS, w pozostałych – call center.

36,4 proc., czyli ponad jedna trzecia podmiotów, które próbują zachęcić Klienta do finalizacji wniosku, korzysta z dwóch kanałów – najczęściej są to email i SMS.

Pozostali ankietowani (18,1 proc.) korzystają w tym celu z większej ilości kanałów – w tym SMS, email, powiadomień Web Push, Pop-Upów czy czatu.

Automatyzacja ratowania porzuconej strony

Podczas gdy jednak tych 58 proc. wiodących na polskim rynku lendtechów ratuje porzucone wnioski, sytuacja wygląda znacznie gorzej w przypadku porzuconych stron.

Ten rodzaj automatyzacji został wdrożony w zaledwie 10,5 proc. firm. Oznacza to, że…

Niemal 90 procent największych podmiotów z branży lendtech w Polsce nie reaguje na porzucenie swojej strony internetowej w innym miejscu, niż wniosek o pożyczkę.

Branża lend-tech jest mocno konkurencyjna. Sprowadzenie ruchu na stronę i wygenerowanie leadów charakteryzuje się większym kosztem niż w innych branżach. Zadbanie o komunikację on-site i ratowanie porzuconych procesów zakupowych ma w tym przypadku większe znaczenie i uzasadnienie biznesowe – komentuje Mike Korba, CCO&Co-founder User.com

Lendtech: kanały komunikacji z Klientem

Po jakie kanały komunikacji marketingowej najchętniej sięgają polscy marketerzy z sektora finansowego? Odnotowaliśmy ich 5:

  • SMS

Te dane zaskoczyły nas najbardziej – tylko 1 na 4 badane podmioty komunikuje się z Klientem za pomocą SMS. Zważając na to, że… Aż 71,5% Klientów wskazuje, że chciałoby otrzymywać wiadomości handlowe częściej niż raz w tygodniu

Ponad 80% użytkowników po otrzymaniu SMS-a z informacjami handlowymi jest zadowolonych z tego typu treści i nadal będzie je chciała otrzymywać. To konkretny argument za tym, by także w przypadku ratowania porzuconych formularzy wykorzystać personalizowane wiadomości – komentuje Błażej Pawlar, Partnership Manager SerwerSMS.pl

  • Email

Instytucje finansowe kochają newslettery – do email marketingu i zbierania zapisów na newsletter przyznaje się aż 84 proc. przeanalizowanych przez nas biznesów.

Dane użytkowników zbierane są głównie w procesie rejestracji, jednak 1 na 10 biznesów używa w tym celu okienek Pop-Up, a 1 na 20 – chatbota.

  • Chat

Z naszej analizy wynika, że 66,7 proc. badanych firm umożliwia na swojej stronie rozmowę za pomocą czatu. 44,2 proc. tych biznesów korzysta z chatbota, 38,5 proc. Z live chatu, a 15,5 proc. posiada oba te rozwiązania.

  • Web Push & Pop-Up

1 na 5 największych lendtechów w Polsce korzysta z kanału Web Push – formularze zapisu pojawiają się niemal od razu po wejściu na stronę. Nieco mniej, bo 15,8 proc. badanych firm komunikuje się z Klientem za pomocą okienek Pop-Up.

Podsumowanie: wykorzystaj potencjał komunikacji SMS!

Fakt, że zdecydowana większość instytucji pożyczkowych i podmiotów z branży lendtech w Polsce stawia na komunikację z Klientem za pomocą email marketingu i chatu, nie jest żadnym zaskoczeniem.

Jednak tym, co najbardziej zaintrygowało nas w wynikach analizy, jest niski poziom reakcji firm na porzucone strony (przypomnijmy – nie robi tego prawie 90 proc. badanych) oraz niezwykle małe zainteresowanie komunikacją SMS, która jest jednym z najlepiej konwertujących kanałów marketingowych. SMS-y są idealnym narzędziem, jeżeli chodzi o personalizowany komunikat, ponieważ traktujemy je bardzo osobiście, a 98% wiadomości, które pojawiają się na ekranie smartfona, są odczytywane w ciągu kilku minut. Automatyzacja dodatkowo pozwala skalować ten proces, co jest efektywne np. w przypadku biznesów online.

 

W badaniu użyto metody ilościowej oraz jakościowej, analizując 19 firm z obszaru lendtech w Polsce. Celem była ocena stopnia zaawansowania procesów ratowania porzuconych formularzy.

Autor: Lendtech   |   Data publikacji: 18.08.2022

Najnowsze artykuły z kategorii

Partnerzy serwisu i wydarzeń

Newsletter Lendtech

Bądź na bieżąco i nie martw się, że umkną Ci najważniejsze informacje. ​​Zapisz się na bezpłatny autorski newsletter z aktualnymi informacjami z Polski i ze świata.

 

Wczytywanie
Obserwuj nas na Google News

Obserwuj nas na Google News i otrzymuj najnowsze wiadomości z Lendtech. Dołącz do obserwujących i zawsze bądź na bieżąco.

  1. Kliknij poniższy przycisk
  2. Wybierz opcję “Obserwuj”

Dzięki temu teraz będziesz widzaił wszystkie najnowsze publikacje na swoich urządzeniach z kontem Google.