Allegro – spółka przyszłości. Duże wzrosty i śmiałe plany. Allegro Pay idzie jak burza

  • Lendtech
  • 09.08.2021

Świetne wyniki finansowe, boom w lockdownie, nowe linie biznesowe, ale też duża przestrzeń do optymalizacji kosztów oraz sporo wyzwań w obszarze fintech i lendtech. Wyniki Grupy Allegro potwierdzają, że jest to jedna z najciekawszych spółek w sektorze e-handlu, która nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa.

Z ostatniego raportu kwartalnego Grupy Allegro wynika, że w okresie ostatnich 12 miesięcy zakupy na Allegro zrobiło aż 13,2 mln użytkowników. Wzrost rok do roku wyniósł 7,2 proc. W tym samym covidowym okresie liczba klientów stacjonarnych sklepów wielkopowierzchniowych spadła o 20,2 proc. (Za Proxi.cloud). Przeciętny kupujący na Allegro zostawia prawie 3 tys. zł – aż o 29,4 proc. więcej niż przed rokiem.

W pierwszej połowie 2021 roku Grupa Allegro osiągnęła ponad 2,5 mld zł przychodów i 565,5 mln zł zysku netto. Są to wzrosty odpowiednio o 42,3 proc. i aż 95,2 proc. rok do roku. Spółka ma 15,7 mld zł aktywów i 4 mld zł zadłużenia, które zredukowała w ostatnim półroczu o 6,7 proc., ale rozważa pozyskanie dodatkowego 1 mld zł z emisji obligacji. Na giełdzie całe przedsiębiorstwo jest dziś wyceniane na 63,87 mld zł.

Allegro zyskało na popularności wraz z lockdownem. To był niespodziewany booster, który przyciągnął na platformę zupełnie nowych klientów. Doświadczenie zakupowe jakie oferuje dziś Allegro jest na tyle wysokie, że raczej nieprawdopodobny wydaje się nagły odpływ klientów wraz z końcem pandemii. Trzeba napisać wprost, że to co w Polsce wspólnie robią e-commerce, fintechy płatnicze, logistyka i firmy kurierskie to majstersztyk, a jedyną barierą dla wzrostu wydaje się jedynie internetyzacja społeczeństwa.

Allegro Pay zrobione dobrze. To potencjalnie osobna linia biznesowa

Allegro Pay, czyli płatności odroczone od Allegro to potencjalnie bardzo rozwojowa linia biznesowa. Przypomnijmy, że w zeszłym roku Allegro przejęło fintech FinAi, którego zespół – już w strukturze Allegro, uruchomił Allegro Pay, czyli metodę zapłaty za zakupy, która umożliwia odroczenie płatności na 30 dni lub rozłożenie jej na raty. I udało się to zrobić dobrze o czym świadczy wskaźnik NPS (Net Promoter Score) dla tej usługi, który wyniósł aż 89 punktów.

Wyniki finansowe w zakresie działalności pożyczkowej są zgodne z zapowiedziami – w pierwszym półroczu Allegro udzieliło ponad 0,5 mld zł nowego finansowania. Na koniec I półrocza 2021 roku saldo pożyczek brutto wyniosło 231 mln zł, co oznacza wzrost kw/kw o 74 proc.

Na wzrost wolumenu udzielanych pożyczek konsuemenckich pozytywnie wpłynęło dodatnie kilku nowych funkcji i ulepszeń – w tym możliwość spłaty kartą, czy zakup za pomocą jednego kliknięcia bezpośrednio ze strony produktu. Allegro podkreśla także, że udoskonaliło modele scoringowe.

Dla Allegro głównym celem jest zwiększenie konwersji sprzedaży, zatem straty na działalności pożyczkowej są wliczone w koszty, ale trzeba przyznać, że nie są one wysokie. Oczekiwany wskaźnik strat kredytowych wyniósł 2,1 proc.

Do końca roku Allegro Pay ma udzielić finansowania na poziomie 1 mld zł. Spółka przyznaje, że wzrost popytu na pożyczki typu „Kup teraz, zapłać później” w porównaniu z pożyczkami ratalnymi był wyższy niż pierwotnie oczekiwano, co potwierdza tezę, że BNPL to faktycznie biznesowy hit, który idealnie łączy e-commerce i fintech.

Paczkomaty i własna sieć automatów paczkowych

Od strony kosztów w Allegro sporo poprawić można w kwestii dostaw, do których spółka dokłada 538,7 mln zł półrocznie. Kwestia dostaw jest strategiczna, tak jak flagowy program „Smart!”, który okazał się spektakularnym sukcesem, zwiększając sprzedaż i konwersję. Ale jest kosztowny – głównie przez bazowanie na obcej infrastrukturze. Allegro dość żwawo stawia własne maszyny i jest szansa, że już jesienią zobaczymy je w akcji.

Lecz triumf na tym polu wcale nie jest przesądzony, bo jak celnie w rozmowie z „Rz” wytknął Rafał Brzoska „Paczkomaty to tylko 15-18 proc. naszego sukcesu […] cała reszta to technologia, software, cały schemat działania i przede wszystkim logistyka, jaką zbudowaliśmy”. Dowód, na to, że nie wystarczy postawić blaszaków, dostarczyła już Poczta Polska, której niektóre automaty najpierw absurdalnie rozlokowano w placówkach pocztowych, a następnie okazało się, że przez częste awarie niewiele można w nich załatwić, a nawet gdy są sprawne, ich UX nie odbiega od standardu typowej placówki pocztowej. Jak wypadnie w tej konkurencji Allegro, zobaczymy.

Amazon (na razie) nie wywiera dużej presji

Z ciekawszych wątków z raportu półrocznego warto wspomnieć o Amazonie, którego ekspansja jest bacznie śledzona przez zespół Allegro. Zdaniem autorów opracowania, możemy spodziewać się dalszego systematycznego zwiększania aktywności Amazona w Polsce, a nawet niedługo odpalenia Amazone Prime. Z puntu widzenia obserwatora z zewnątrz obecność Amazona na razie przynosi rozczarowanie. Brak donośnej kampanii informacyjnej, brak zachęt dla kupujących lub sprzedających, gorsza aplikacja mobilna… skromnie. Cóż na razie przypomina to polski debiut eBay.

Jaką ocenę wystawić Allegro?

Podsumowując, Allegro ma konkurencję, ma wyzwania i perspektywy. Jak pokazuje raport rośnie nie tylko na fali wzrostu całego e-commerce, ale również organicznie pozyskując nowych klientów i zwiększając obroty. Spółka jest bardzo dobrze poukładana, tak od strony finansowej, jak i biznesowej.

Duży potencjał innowacji i ekspansji w obszarze fintech, wiązać należy z Allegro Pay. Spółka jest nie tylko odporna na COVID, ale wręcz zyskuje klientów wraz z każdym lockdownem. W swoim sektorze jest potentatem, ale nie może ignorować konkurencji. Pamiętajmy też, że na tle sektora detalicznego wielopowierzchniowego obroty Allegro wciąż nie są imponujące, bo jednak dominujący model zakupów nadal jest stacjonarny. E-handel stanowi ok. 9 proc. sprzedaży detalicznej w Polsce.

Czy Allegro, podobnie jak Amazon w Stanach Zjednoczonych, podejmie kiedyś próbę i otworzy sklepy stacjonarne, czy jednak wcześniej wszyscy konsumenci przeniosą się w on-line? Czas pokaże. Na dziś pięć gwiazdek, polecam tego Allegrowicza.

Bądź na bieżąco i zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter. Zdobądź ekspercką wiedzę i aktualne informacje o fintech & lendtech. Zapisz się tutaj.

Łukasz Piechowiak, Polikarp Kozłowski

Fundacja Lendtech

 

Autor: Lendtech   |   Data publikacji: 09.08.2021

Najnowsze artykuły z kategorii

Partnerzy serwisu i wydarzeń

Newsletter Lendtech

Bądź na bieżąco i nie martw się, że umkną Ci najważniejsze informacje. ​​Zapisz się na bezpłatny autorski newsletter z aktualnymi informacjami z Polski i ze świata.

 

Wczytywanie
Obserwuj nas na Google News

Obserwuj nas na Google News i otrzymuj najnowsze wiadomości z Lendtech. Dołącz do obserwujących i zawsze bądź na bieżąco.

  1. Kliknij poniższy przycisk
  2. Wybierz opcję “Obserwuj”

Dzięki temu teraz będziesz widzaił wszystkie najnowsze publikacje na swoich urządzeniach z kontem Google.