- Lendtech
- 06.01.2021
Pandemia Covid -19 na zawsze zmieniła e-handel. To co rozwijało się latami, w kilka tygodni nabrało wiatru w żagle. Ewoluowały również oczekiwania konsumentów – liczy się przede wszystkim wygoda i szybkość.
E-commerce jest na fali wznoszącej i jeszcze przez jakiś czas będzie – tak wynika z raportu The future of ecommerce in 2021 przygotowanego przez Shopify. Powszechne globalne lockdowny gospodarek, ograniczenia w przemieszczaniu się oraz zakazy handlu detalicznego sprawiły, że konsumenci zaczęli częściej korzystać z zakupów internetowych.
Najwięksi sprzedawcy musieli odnaleźć się i przystosować do sprzedaży internetowej. Postawili na automatyczną i szybką wysyłkę oraz zadbali o jakość opakowań. Wpływ na to ma również popularność internetowego unboxingu. By sprostać konkurencji marki położyły również nacisk na spersonalizowane podejście do klienta.
Większa konkurencja. Wygrają firmy z kapitałem i doświadczeniem
Do 2022 r. sprzedaż w e-handlu prawdopodobnie unormuje się – wychodząc z fazy gigantycznego i nieskrępowanego wzrostu, do bardziej zrównoważonego modelu rozwoju.
Wpływ na to będą miały zwiększona konkurencja, koszty akwizycji oraz brak doświadczenia części marek do konkurowania z dużymi graczami na rynku, którzy na e-commerce dosłownie zjedli zęby i mają nie tylko niezbędną wiedzę i zasoby do tego, by prowadzić ekspansywną politykę rozwoju, ale też posiadają doświadczonych pracowników i managerów.
Amerykański rynek e-commerce osiągnął najwyższy w historii poziom 16,4% całkowitej globalnej sprzedaży detalicznej. Trend napędzają nie tylko millenialsi oraz pokolenie Z, ale także starsi kupujący, którzy w czasie pandemii przekonali się do zakupów internetowych. Z badania przeprowadzonego przez Shopify, który przebadał 11 rynków, wynika iż w trakcie pandemii aż 84% konsumentów robiło zakupy przez Internet.
W 2021 r. w USA sprzedaż elektroniczna spowolni
W USA oczekiwany spadek wynosi 7,8%, ale w Europie i na Bliskim Wschodzie nadal będzie panować tendencja wzrostowa. Jednocześnie trzeba zaznaczyć, że udział e-commerce jako procent całkowitej globalnej sprzedaży detalicznej będzie nadal rosnąć i nie zmieni się to w perspektywie najbliższych 5 lat. Nie zmienia to faktu, że świat e-commerce staje się bardziej zatłoczony i konkurencyjny niż kiedykolwiek.
Ekosystem e-commerce – zyskują pośrednicy i sieci afiliacyjne
Boom na e-commerce przekłada się na wzrost kosztów reklamy i marketingu. Wpływ na to ma także rekordowa konkurencja. Tacy giganci jak Wallmart wchodzą w handel elektroniczny, a konsumenci kupują online produkty, które przed pandemią nawykli kupować stacjonarnie. Konkurencja przychodzi również z zagranicy. Handel transgraniczny wzrósł o 21%. Aplikacje do przeliczania walut również odnotowały znaczny wzrost wykorzystania od pandemii.
/AP
Autor: Lendtech | Data publikacji: 06.01.2021