GUS o e-handlu we wrześniu – eksperci komentują

  • Lendtech
  • 21.10.2021

Wg najnowszych danych GUS we wrześniu 2021 r. w porównaniu z sierpniem br. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 5%). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej zwiększył się z 7,9% w sierpniu do 8,4% we wrześniu br. Poniżej najnowsze dane komentują eksperci z Unity Group, Opontia i Insightland.

Grzegorz Rudno-Rudziński, Managing Partner w Unity Group

Dane GUS za wrzesień pokazują, że udział e-commerce w detalu ustabilizował się na pewnym poziomie. Pytanie brzmi, jak się zachowa w najgorętszym dla handlu czwartym kwartale? Wśród naszych klientów z branży retail dominuje przekonanie, że najbliższe miesiące będą przede wszystkim czasem dużych wzrostów sklepów offline i odrobienia strat, jakie poniósł handel tradycyjny w wyniku nałożonych obostrzeń. Jednak nie musi to oznaczać spadku znaczenia online’u – ten segment rynku w wyniku pandemii zdobył olbrzymią grupę nowych zwolenników, a ci wciąż intensywnie z niego korzystają. To może oznaczać, że nawet w warunkach szybkiego odbicia handlu stacjonarnego, podtrzymanie wysokiej dynamiki wzrostu sprzedaży internetowej może scementować obecny podział rynku, według którego e-commerce odpowiada za 8-10 proc. obrotów detalicznych.

W tegorocznym okresie piku sprzedażowego najważniejsze może być jednak to, co dzieje się w Azji. Coraz więcej e-sklepów doświadcza problemów z dostępnością towaru. Na skutek nagromadzenia różnych negatywnych czynników produkty docierają z Azji z dużym opóźnieniem lub nie docierają w ogóle. Firmy większe, z dużą płynnością, np. takie jak CCC, LPP czy RTVEuroAGD, już zatowarowały się na zapas, ale rynek e-commerce to przede wszystkim małe i średnie podmioty. To one odczują najbardziej konsekwencje zakłóceń w globalnym łańcuchu dostaw. Wg raportu “E-commerce w Polsce 2021” dla 83% klientów darmowa i błyskawiczna dostawa jest – po cenie – głównym motywatorem zakupów online. To sprawi, że w warunkach ograniczonego dostępu towaru, firmy nie będą tak skłonne do tego, by rezygnować z większej marży i robić super promocje pod kątem listopadowych pików sprzedażowych. Tym samym tegoroczne święta zakupowe jak Dzień Singla czy Black Friday mogą być skromniejsze pod względem obniżek cenowych.

Kacper Rozenbaum, General Manager Opontia w Polsce

Obecny udział e-commerce w całkowitym handlu jest zdecydowanie wyższy niż przed pandemią, ale, jeśli chodzi o rozwój rynku względem jego potencjału, wciąż jesteśmy na początku tej drogi. Warto popatrzeć na doświadczenia Zachodu – gdy zestawimy strukturę sprzedaży w Polsce z krajami o wyższym udziale e-handlu w detalu zauważymy, że u nas jest wciąż mniej e-kupujących. Ta różnica jest dość wyraźna i obrazuje różne etapy dojrzałości rynków – w Polsce do e-zakupów przyznaje się 72% populacji, podczas gdy w Niemczech czy Wlk. Brytanii ten odsetek wynosi ok. 90%. W tym samym czasie tylko 16% Polaków przyznaje się do robienia e-zakupów częściej niż dwa razy w miesiącu, gdy u naszych zachodnich sąsiadów ten wskaźnik przekracza 30%.

Olbrzymią rolę w zwiększaniu penetracji e-commerce w Polsce mają do odegrania zwłaszcza małe sklepy internetowe. Impulsem do ich rozwoju będzie przebudowanie oferty w taki sposób, aby do dyspozycji klientów była atrakcyjna gama metod płatności oraz sposobów dostawy. To elementy ważne dla wszystkich e-kupujących, a jak pokazuje praktyka rynkowa wciąż zaniedbywane przez mniejsze podmioty. Bardzo duże znaczenie, szczególnie wśród młodszych grup kupujących, ma sam wygląd e-sklepu oraz pozytywne doświadczenie zakupowe. I to niezależnie od tego, czy zakup jest realizowany na komputerze stacjonarnym, czy z urządzenia mobilnego. Polacy nadal zwracają uwagę na problemy podczas zakupów online za pomocą tych ostatnich. To jedna ze słabych stron e-sklepów, która pilnie powinna być wyeliminowana, jeśli myśli się o skutecznej walce o klienta, zwłaszcza przed nadchodzącymi w listopadzie pikami sprzedażowymi.

Katarzyna Iwanich, prezes Insightland z grupy Hexe Capital

Wrzesień to w polskim e-commerce miesiąc stabilny wynikowo i wstęp do najlepszego dla całego polskiego handlu czwartego kwartału. Jednostkowo podmioty sprzedające w sieci nie odnotowują ani znaczących wzrostów sprzedaży, ani też takich spadków, choć całościowo branża zaliczyła wzrost. Po sierpniowym wzmożeniu spowodowanym “back to school” we wrześniu kategoria „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” nadal jest jedną z dwóch z największym wzrostem.

Drugą grupą są e-commerce’y z kategorii “tekstylia, odzież, obuwie” – co jest naturalnym wynikiem na przełomie pór roku. Całościowo wrzesień upłynął bez znaczących peeków sprzedażowych, świąt czy cyklicznych uroczystości i okazji. Dopiero czwarty kwartał otwiera w e-handlu okres wzmożonego wzrostu popytu i podaży. Choć z konsumenckiego punktu widzenia do Black Friday i Świąt jeszcze dużo czasu, przedsiębiorcy już zaczynają się do nich przygotowywać. Druga połowa listopada i cały grudzie są sprzedażowymi punktami kulminacyjnymi. To właśnie w tym czasie odnotowywany jest największy w całym roku wzrost dynamiki sprzedaży kanału online i wzrosty udziału e-commerce w przychodach firm sprzedających również offline. Towarzyszą temu znacznie większe budżety na promocję i wzmożona aktywność reklamowa i marketingowa. W ostatnim kwartale polski e-commerce na pewno zaliczy wzrost, a i kolejny rok będzie w tym segmencie lepszy niż obecny.

/Informacja prasowa

Autor: Lendtech   |   Data publikacji: 21.10.2021

Najnowsze artykuły z kategorii

Partnerzy serwisu i wydarzeń

Newsletter Lendtech

Bądź na bieżąco i nie martw się, że umkną Ci najważniejsze informacje. ​​Zapisz się na bezpłatny autorski newsletter z aktualnymi informacjami z Polski i ze świata.

 

Wczytywanie
Obserwuj nas na Google News

Obserwuj nas na Google News i otrzymuj najnowsze wiadomości z Lendtech. Dołącz do obserwujących i zawsze bądź na bieżąco.

  1. Kliknij poniższy przycisk
  2. Wybierz opcję “Obserwuj”

Dzięki temu teraz będziesz widzaił wszystkie najnowsze publikacje na swoich urządzeniach z kontem Google.