Polskie marki wśród liderów retailu w Rumunii

  • Lendtech
  • 22.11.2022

Wartość rynku mody w Rumunii szacuje się na 3,77 mld EURO. Mimo to jedynie trzy polskie marki: CCC, Sinsay oraz e-obuwie znajdują się w TOP/10 chętnie wybieranych firm oferujących odzież i obuwie w tym kraju. Jedną z częstych barier rozwoju polskich firm na tym rynku jest brak odpowiednich form finansowania zakupów – wynika z analizy Mokka, wiodącego dostawcy usług płatności odroczonych w Rumunii oraz regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Polskie marki wśród liderów retailu w Rumunii

Rynek mody w Rumunii

Rynek mody w Rumunii odnotował w 2022 r. 6% wzrost rok do roku, a jego wartość osiągnęła 3,77 mld EURO (dane Eurostat i Fashion Consumer Trends.Live .) Prawie połowa klientów w Rumunii kupuje artykuły modowe w centrach handlowych (46%), natomiast 21% konsumentów kupuje wyłącznie online. Klienci dokonują średnio 2,5 zakupów modowych miesięcznie, wydając 300 RON na jedne zakupy (ok. 60 EUR). Wartość internetowego handlu detalicznego modą w 2021 roku wyniosła natomiast 894 mln euro, co oznacza wzrost o 26% r/r. Tym samym jest to sektor o największym wzroście na rumuńskim rynku e-commerce.

Najpopularniejsze marki modowe w Rumunii

Pomimo możliwości które tworzy ten rynek, jedynie trzy polskie marki znajdują się wśród chętnie wybieranych firm oferujących odzież i obuwie w Rumunii – wynika z badań firmy analitycznej Consumer.trends.live. Na pierwszym miejscu zestawienia marek modowych znajduje się sieć H&M, w której zakupy w ostatnim czasie deklaruje 7,6% konsumentów kupujących odzież. W dalszej kolejności Rumuni wybierają Decathlon (6,7%) i C&A (6,6%). 5,1% konsumentów wskazuje też polską markę Sinsay, za którą pozycjonuje się Adidas (4,8%), Pepco (4,8%) oraz Bershka (4,7%), LC Waikiki, Zara oraz EMAG. Jeśli chodzi o marki oferujące obuwie, na szczycie zestawienia znajduje się Deichmann – 9,8%. W dalszej kolejności na liście znajduje się polska marka CCC (8,1%) oraz Decathlon (8%). CCC wyprzedza markę Adidas (6,6%), EMAG (5,1%), czy C&A (3,8%). Epantofi.ro (czyli polskie e-obuwie), w której konsumenci robili ostatnio zakupy obuwnicze wskazało 3,5% klientów.

Wiele firm w Polsce myśli o rozwoju w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w szczególności teraz, kiedy apetyty konsumenckie w Polsce stygną. Rynki, które interesują polskich handlowców to np. Rumunia czy Bułgaria. Z jednej strony są one bardzo perspektywiczne i wzrostowe, z drugiej jednak mają swoją specyfikę, którą trzeba znać by prowadzić tam efektywną sprzedaż. Wpływa na nią bowiem wiele lokalnych uwarunkowań, do których zalicza się m.in. dostępne metody płatności, w tym płatności odroczone – komentuje Marek Biernacki, CEO fintechu Mokka Polska, która jako pierwsza firma w Rumunii zaoferowała płatności odroczone, a obecnie współpracuje na tym rynku z wieloma detalistami.

Preferowane metody płatności

Najczęstszą metodą płatności w Rumunii są karty płatnicze: prawie 56% e-konsumentów wybiera ten rodzaj płatności przy zakupach online. Rumuni coraz chętniej korzystają jednak z innych nowoczesnych metod płatności online. Z e-portfeli korzysta aż 23,5% konsumentów kupujących online. Kolejne preferowane sposoby płatności to płatność za pobraniem (9,9%) i przelew internetowy (9,4%). Na znaczeniu szybko zyskują też płatności odroczone. Aż połowa mieszkańców miast w Rumunii deklaruje, że zamierza dokonywać zakupów z wykorzystaniem usług „kup teraz i zapłać później” – wynika z badania iSense Solutions , natomiast aż 55% respondentów twierdzi, że zamierza dokonać zakupów z wykorzystaniem BNPL w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Natomiast już 6 na 10 konsumentów korzysta z telefonu komórkowego podczas zakupów w sklepach stacjonarnych.

Mokka jest wiodącym dostawcą usług finansowania zakupów konsumenckich w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Firma oferuje usługi sieciom handlowym działającym w branży modowej, kosmetycznej, sportowej, artykułów dla dzieci oraz RTV AGD. W Rumunii Mokka oferuje usługi „Kup teraz, zapłać później” u wiodących rumuńskich sprzedawców, takich jak Lensa, Boutique Mall, CCC oraz Wellness Solutions. W Polsce wśród sklepów partnerskich Mokka w Polsce znajdują się m.in. YES, Verona, Diverse, Paris Optique, Kross, PAWO, Deni Cler, Worldbox, czy Adrenaline – sieć salonów Nike oraz Adidas. W Europie Środkowo-Wschodniej Mokka obsługuje 10 mln, klientów współpracując z 7 tys. sklepów stacjonarnych i internetowych w Polsce, Rumunii oraz innych krajach regionu.

Autor: Lendtech   |   Data publikacji: 22.11.2022

Najnowsze artykuły z kategorii

Partnerzy serwisu i wydarzeń

Newsletter Lendtech

Bądź na bieżąco i nie martw się, że umkną Ci najważniejsze informacje. ​​Zapisz się na bezpłatny autorski newsletter z aktualnymi informacjami z Polski i ze świata.

 

Wczytywanie
Obserwuj nas na Google News

Obserwuj nas na Google News i otrzymuj najnowsze wiadomości z Lendtech. Dołącz do obserwujących i zawsze bądź na bieżąco.

  1. Kliknij poniższy przycisk
  2. Wybierz opcję “Obserwuj”

Dzięki temu teraz będziesz widzaił wszystkie najnowsze publikacje na swoich urządzeniach z kontem Google.