- Lendtech
- 04.05.2021
Handel elektroniczny stanowi już 19% globalnej sprzedaży detalicznej. Tylko w 2019 roku jego szacowana wartość wyniosła 26,7 bln USD. Pandemia sprzyja wzrostom, ale liderzy e-commerce słabo radzą sobie z inkluzją cyfrową – wynika z raportu Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) opublikowała raport „Estimates of Global E-Commerce 2019 and preliminary assessment of COVID-19 Impact on online retail 2020„, z którego wynika, że e-commerce generuje już blisko 30% globalnego PKB.
Największe rynki e-commerce pod względem wielkości sprzedaży to:
-
Stany Zjednoczone – 9,5 bln USD
-
Japonia – 3,4 bln USD
-
Chiny – 2,6 bln USD
-
Korea – 1,3 bln USD
-
Wielka Brytania – 885 mld USD
-
Francja – 785 mld USD
-
Niemcy – 524 mld USD
-
Włochy – 431 mld USD
-
Australia – 347 mld USD
-
Hiszpania – 344 mld USD
Wartość polskiego rynku ecommerce szacowana jest na ok. 26 mld USD.
E-commerce słabo radzi sobie z inkluzją cyfrową
Wśród firm, które w największym stopniu budują umiejętności cyfrowe, zwiększają zaufanie i wspierają innowacji przedstawiciele branży ecommerce radzą sobie… średnio. Najwyżej sklasyfikowaną firmą jest eBay, który w rankingu Digital Inclusion Benchmark zajmuje 49. pozycję.
Autorzy raportu wskazują, że nie jest to zaskakujące, gdyż giganci ecommerce są firmami stosunkowo młodymi, które skupiają się przede wszystkim na wzroście wartości i zaspokojeniu oczekiwań inwestorów i akcjonariuszy, a nie np. ESG. Aczkolwiek wśród dobrych praktyk, które wymieniają autorzy raportu są np. szkolenia dla przedsiębiorców, którzy chcą rozpoczynają sprzedaż online.
Największe firmy ecommerce w 2020 roku
Na 13 największych podmiotów ecommerce na świecie, aż 7 pochodzi z USA, 4 z Chin, 1 z Japonii i 1 z Kanady. Największą firmą ecommerce na świecie, mierzoną wskaźnikiem GMV (gross merchandise volume) to Alibaba (1,145 bln USD). Na drugim miejscu jest Amazon (575 mld USD), a na 3. JD.com (379 mld USD).
-
Alibaba – 1145 mld USD
-
Amazon – 575 mld USD
-
JD.com – 379 mld USD
-
Pinduoduo – 242 mld USD
-
Shopify – 120 mld USD
-
eBay – 100 mld USD
-
Meituan – 71 mld USD
-
Walmart – 64 mld USD
-
Uber – 58 mld USD
-
Rakuten – 42 mld USD
-
Expedia – 37 mld USD (spadek o 65% rdr)
-
Booking Holdings – 35 mld USD (spadek o 63% rdr)
-
Airbnb – 24 mld USD (spadek o 37% rdr)
Raport ONZ zwrócił uwagę na trudną sytuację platform cyfrowych oferujących usługi takie jak wspólne przejazdy czy rezerwacje kwater i hoteli. Spadki dotyczą tak popularnych przed pandemią firm jak Booking czy Airbnb. Chociaż wciąż notują one imponującą sprzedaż, to z raportu wynika, że straciły one przeciętnie 2/3 sprzedaży.
/AP
Autor: Lendtech | Data publikacji: 04.05.2021