Social shopping podbije polski e-commerce?

  • Lendtech
  • 26.05.2022

Od czasu wybuchu pandemii znacznie rozwinęły się trendy social i live commerce, które pozwalają konsumentom na szybkie i wygodne zakupy za pośrednictwem mediów społecznościowych. W Polsce praktyka korzystania z tych kanałów do robienia zakupów nie jest jeszcze tak popularna jak w Chinach czy USA, ale niesie za sobą duży potencjał. Już 82 proc. Polaków korzystających z zakupów na żywo, deklaruje zadowolenie z całego procesu transakcji . Czy social shopping ma szansę podbić polski e-commerce?

Social shopping podbije polski e-commerce?

Obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającym się rynkiem live commerce są Chiny, które na przestrzeni 5 lat zanotowały rosnący udział tego modelu sprzedaży w rynku e-commerce. Według prognoz na 2023 r., będzie on stanowił ponad 24 proc. wartości całej sprzedaży online w tym kraju . Z kolei w Polsce, idea zakupów podczas transmisji online zaczęła zyskiwać na popularności w czasie lockdownu, dając wówczas możliwość bezpośredniego kontaktu pomiędzy klientem a sprzedawcą. Choć u nas to jednak w dalszym ciągu dopiero wschodzący trend, to jak pokazują analizy rynkowe, prawie 60 proc. polskich internautów uczestniczyło w zakupowym live streamingu, a co czwarty z nich zdecydował się na zakup . Ci ostatni wybierali odzież, obuwie oraz wszelkie akcesoria zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych.

Zakupy podczas transmisji na żywo zapewniają konsumentom szereg korzyści, w tym przede wszystkim szybkość i wygodę zakupów oraz po prostu rozrywkę i emocje. Z perspektywy sprzedawców to bardzo skuteczny sposób na budowanie świadomości własnej marki i zachęcanie odbiorców do wypróbowania różnego rodzaju produktów. Media społecznościowe ułatwiają komunikację skierowaną do nowych klientów, kupujących pod wpływem impulsu. Ponadto, dobrze zorganizowany handel na żywo zwiększa atrakcyjność i odrębność marki – mówi Mateusz Wachowski, Key Account Manager w Tpay.

Social commerce – nowy trend

Co ciekawe, w Polsce poza zakupami za pośrednictwem transmisji live, na sile przybiera także trend social commerce, który polega na zamówieniu produktów poprzez media społecznościowe. Korzystanie z innych (niż za pośrednictwem live commerce) sposobów zakupów poprzez social media deklaruje 40 proc. internautów . Najczęściej są to grupy (np. na Facebooku) oraz wejście w link przekierowujący do platformy sprzedażowej, a także posty sponsorowane. Blisko połowa (48 proc.) e-konsumentów kupuje poprzez kontakt ze sprzedawcą na Messengerze czy mailowo.

Tymczasem globalnie – jak podają dane rynkowe – wartość sprzedaży w handlu społecznościowym może pod koniec tego roku osiągnąć 958 mld dolarów, a do 2026 r. wzrosnąć aż do 2,9 biliona dolarów.

Wzrost zainteresowania zakupami w serwisach społecznościowych jest kołem napędowym dla rozwiązań technologicznych, które te zakupy usprawniają. Na polskim rynku już wykiełkowała idea tzw. social payments, czyli rozliczenia płatności w social mediach. Pierwszym operatorem płatności, który wdrożył możliwość realizacji transakcji w komunikatorze jest Tpay. We współpracy z KODA Bots operator opracował i wdrożył pierwsze w Polsce rozwiązanie chatbotowe umożliwiające dokonywanie bezpiecznych płatności BLIKIEM w komunikatorach społecznościowych. Sklepem, który oferuje tę formę zakupów, jest Kubota.

Wiele atutów

Choć komfort i szybkość to niekwestionowane zalety zakupów w social mediach, to atutów jest znacznie więcej. Informacje o kupującym pobierane bezpośrednio z platformy społecznościowej są wolne od literówek, czyli mniej jest błędów w zamówieniach. Doskonałym przykładem jest również rozwiązanie chat payments i włączenie szybkich płatności online do komunikatorów, a także wyszukiwanie paczkomatów na podstawie kodu pocztowego. Główną korzyścią dla kupujących jest w tym przypadku możliwość dokonania zakupu w dowolnej chwili bez konieczności przychodzenia do sklepu online marki, a dla sprzedającego – otwarcie kolejnego, dużego kanału sprzedaży w e-commerce – dodaje Mateusz Wachowski.

Z myślą o live commerce powstają specjalne aplikacje. W USA wprowadzono Pinterest TV – możliwość prowadzenia transmisji na żywo, które można ponownie odtwarzać i komentować. Z kolei gigant YouTube planuje implementację narzędzi, które pozwolą zwiększyć sprzedaż. Jednym z nich jest dostępność podczas transmisji live wbudowanego przycisku “wyświetl produkty”, a tzw. przekierowania na żywo umożliwią twórcom rozpoczęcie transmisji zakupowej w swoim kanale oraz przekierowanie odbiorców na kanał marki.

Autor: Lendtech   |   Data publikacji: 26.05.2022

Najnowsze artykuły z kategorii

Partnerzy serwisu i wydarzeń

Newsletter Lendtech

Bądź na bieżąco i nie martw się, że umkną Ci najważniejsze informacje. ​​Zapisz się na bezpłatny autorski newsletter z aktualnymi informacjami z Polski i ze świata.

 

Wczytywanie
Obserwuj nas na Google News

Obserwuj nas na Google News i otrzymuj najnowsze wiadomości z Lendtech. Dołącz do obserwujących i zawsze bądź na bieżąco.

  1. Kliknij poniższy przycisk
  2. Wybierz opcję “Obserwuj”

Dzięki temu teraz będziesz widzaił wszystkie najnowsze publikacje na swoich urządzeniach z kontem Google.