Spowolnienie w e-commerce. W lutym dokonano mniej zakupów online

  • Lendtech
  • 22.03.2022
Według najnowszych danych GUS w lutym 2022 r. w porównaniu ze styczniem odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 8,9%). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej wyniósł 10% względem 11,1% na koniec stycznia. Poniżej najnowsze dane komentują eksperci z Unity Group i Insightland.
GUS o e-handlu w lutym - eksperci komentują

 

Końcówka lutego dla handlu pełna zawirowań. Kolejne miesiące pod znakiem niepewności

Grzegorz Rudno-Rudziński – Managing Partner w Unity Group:

Jak co miesiąc, dane GUS – tym razem za luty – są tylko fotografią stanu na koniec analizowanego okresu. W rzeczywistości był to czas bez wyraźnego trendu, targany różnymi czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi, często będącymi poza naszą kontrolą. Na kondycję narodowej gospodarki i portfeli Polaków wpływały z jednej strony galopująca inflacja, a z drugiej wojna w Ukrainie. Pamiętajmy jednak, że nie wszystkie czynniki będą w równym stopniu odzwierciedlone w wynikach e-handlu, ponieważ w strukturze sprzedaży e-commerce w Polsce nadal największą rolę odgrywają dobra nie służące zaspokojeniu fundamentalnych potrzeb wg piramidy Maslowa. Nałożyły się na to również strukturalne zmiany w zakresie finansowania zakupów online obserwowane od lat a nasilające się teraz, a mianowicie rosnące znaczenie sprzedaży ratalnej i płatności odroczonych w e-commerce.

W związku z tym przyspieszająca inflacja i stale rosnące stopy procentowe spowodowały w przypadku wielu e-sklepów spadki obrotów, gdyż w takich warunkach klienci stracili zdolność kredytową i obniżyła się ich zdolność nabywcza. Ale są też takie, które w tym samym czasie notowały wzrosty wartości obrotów. To np. przedstawiciele branży budowlanej, gdzie wzrost kosztów materiałów został szybko przeniesiony na klientów końcowych, którzy zmuszeni byli, niezależnie od skali wzrostu wydatków, wykończyć rozpoczęte wcześniej inwestycje.

Wybuch wojny u naszych sąsiadów 24 lutego wywołał w pierwszych dniach lęki o przetrwanie i bezpieczeństwo osobiste oraz spowodował gwałtowną reakcję w postaci gromadzenia gotówki. W efekcie w ostatnich dniach minionego miesiąca konsumenci dodatkowo ograniczyli zakup dóbr, z wyjątkiem jedzenia oraz paliwa, którego przez internet nie są w stanie kupić, z dostawą do domu. Dlatego na ostatniej prostej lutego część firm znów zmniejszyła obroty i podniosła ceny, gdyż towary będą niedostępne, a część – obniżyła ceny, aby zacząć wyprzedawać towar przeznaczony na świadomie porzucone rynki Rosji i Białorusi. Bardzo ważnym aspektem całej sytuacji jest też potężne zaangażowanie firm w aktywną pomoc zarówno ludziom (swoim pracownikom i uchodźcom), jak i w logistykę wokół niesienia pomocy na Ukrainę. Za to należy im się wielki szacunek. Jednocześnie, biorąc pod uwagę chłodne, czysto biznesowe realia, na pewno w jakimś stopniu „odbije się” to na ich działalności w marcu, czego zapowiedź już widzieliśmy w samej końcówce lutego. Dalszej perspektywy nie sposób dziś analizować – zbyt wiele mamy niewiadomych i znaków zapytania.

Utrzymująca się wysoka inflacja nie zachęca do zakupów

Katarzyna Iwanich – prezes zarządu Insightland z grupy Hexe Capital:
Utrzymująca się wysoka inflacja nie zachęca do zakupów. Polacy mocno odczuwają jak siła nabywcza ich pieniędzy maleje i że podstawowe zakupy i bieżące opłaty pochłaniają coraz większą część ich domowych budżetów. Do tego dochodzą wzrosty cen paliw a rosnące stopy procentowe sprawiają, że dla coraz większej liczby osób spłata kredytów zaczyna być bardzo obciążająca.
Choć w całym lutym kluczowy jest ostatni jego tydzień i wybuch wojny w Ukrainie, bo jej skutki będą miały bardzo silny wpływ na kolejne miesiące. Osłabienie pozycji złotego i jeszcze większe podwyżki cen paliw odbiją się na cenach i nastrojach konsumenckich. Na te ostatnie wpływa też silnie ogromna fala uchodźców płynąca do Polski i zaangażowanie Polaków w pomoc Ukraińcom. Wielu z nas rezygnuje z zakupów ubrań czy akcesoriów do domu, przeznaczając część środków na produkty potrzebne w publicznych zbiórkach. To sytuacja bez precedensu, niemniej naprawdę silnie wpływa na wyniki firm z branży e-commerce. Niemal całe polskie społeczeństwo zaangażowało się w pomoc dla Ukrainy, a ta będzie widoczna w marcowych statystykach dotyczących handlu detalicznego.

Autor: Lendtech   |   Data publikacji: 22.03.2022

Najnowsze artykuły z kategorii

Partnerzy serwisu i wydarzeń

Newsletter Lendtech

Bądź na bieżąco i nie martw się, że umkną Ci najważniejsze informacje. ​​Zapisz się na bezpłatny autorski newsletter z aktualnymi informacjami z Polski i ze świata.

 

Wczytywanie
Obserwuj nas na Google News

Obserwuj nas na Google News i otrzymuj najnowsze wiadomości z Lendtech. Dołącz do obserwujących i zawsze bądź na bieżąco.

  1. Kliknij poniższy przycisk
  2. Wybierz opcję “Obserwuj”

Dzięki temu teraz będziesz widzaił wszystkie najnowsze publikacje na swoich urządzeniach z kontem Google.