- Lendtech
- 14.07.2021
BLIKIEM będzie można płacić zbliżeniowo – wystarczy przyłożenie telefonu do terminala płatniczego. Wdrożenie zapowiedziało już 6 banków w Polsce. Nowe rozwiązanie ma przyśpieszyć proces płatności w sklepach stacjonarnych.
Już wkrótce 6 banków w Polsce udostępni funkcję zbliżeniowej płatności BLIKIEM, który jest najpopularniejszą metodą płatności w polskim internecie. Taką funkcje wdraża Alior Bank, ING Bank, Bank Millennium, mBAnk, PKO Bank Polski i Santander Bank Polska, ale dostęp do usługi otwarty jest dla każdego banku oferującego BLIKA.
BLIKIEM od dawna można zapłacić w sklepie stacjonarnym, ale do tej pory nie było to najwygodniejsze rozwiązanie, gdyż wymagało uruchomienia aplikacji, wygenerowania kodu, przepisania go do terminala, a następnie zatwierdzenia transakcji w aplikacji mobilnej. Mimo tego, że nie jest to najwygodniejszy scenariusz płatniczy, to w 2020 roku użytkownicy BLIKA zapłacili w ten sposób aż 40 mln razy.
Jak będzie wyglądać płatność?
Wystarczy jedynie odblokowanie telefonu i przyłożenie go do terminala – bez wpisywania kodu, bez konieczności podpinania karty, a nawet bez połączenia z internetem czy siecią komórkową. Twórcy BLIKA wybrali technologię zbliżeniową jako najbezpieczniejszą i najwygodniejszą dla użytkownika przy płaceniu w terminalach.
Wprowadzenie płatności zbliżeniowych to efekt wykorzystania technologii Mastercard. Użytkownicy BLIKA będą płacić w ten sposób nie tylko w Polsce, ale także w każdym terminalu zbliżeniowym z logo tej organizacji płatniczej na świecie – czytamy w informacji prasowej.
– Jesteśmy gotowi do realizowania płatności zbliżeniowych. Poszczególne banki na polskim rynku będą udostępniały tę możliwość swoim klientom sukcesywnie. Co ważne, bez względu na bank rozwiązanie będzie wszędzie działać tak samo. Nasi użytkownicy zapłacą zbliżeniowo na całym świecie. Jesteśmy naprawdę podekscytowani efektem pracy wielu podmiotów, które wspólnie tworzą właśnie przełomowe rozwiązanie na rynku płatności – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.
– Dajemy użytkownikom BLIKA najlepsze możliwe rozwiązanie do płatności zbliżeniowych telefonem. Wierzymy, że na zawsze zmieni ono sposób płacenia w terminalach płatniczych oraz przyspieszy i upowszechni wykorzystywanie do tego urządzenia mobilnego – dodaje Mazurkiewicz.
BLIK zbliżeniowy prostszy niż myślisz
Z BLIKA zbliżeniowego skorzystać może każdy użytkownik aplikacji mobilnej banku na platformie Android, na urządzeniu które obsługuje funkcję NFC (Near Field Communication).
– Wymogiem wywołania płatności, ze względów bezpieczeństwa, będzie posiadanie aktywnej blokady urządzenia – czyli zabezpieczenie telefonu kodem, odciskiem palca lub biometrią twarzy. Aby zapłacić wystarczy po odblokowaniu zbliżyć telefon do terminala płatniczego (w telefonie musi być oczywiście włączona funkcja NFC). Telefon nie musi nawet znajdować się w zasięgu sieci komórkowej, nie musi mieć w czasie płatności połączenia z Internetem – czytamy w informacji prasowej.
Zbliżeniowy BLIK to długo wyczekiwana usługa przez użytkowników. Usługa jest dostępna wyłącznie w aplikacji mobilnej banku na smartfonie. Każdy, kto do tej pory płacił BLIKIEM z wykorzystaniem kodu teraz może to zrobić zbliżeniowo – wystarczy jednorazowo aktywować w aplikacji mobilnej płatności zbliżeniowe BLIK.
Słowem, BLIK zbliżeniowy będzie działał podobnie do tego jak funkcjonują płatności za pomocą Apple Pay czy Google Pay. W istocie, to rozwiązanie może być bardzo konkurencyjne w stosunku do tego co oferuje Google, Huawei czy Apple. Może też atrakcyjne dla banków i innych podmiotów fintech, które chciałyby wdrożyć zbliżeniową opcję płatności. Nie od dziś bowiem wiadomo, że wysokie prowizje np. dla Apple Pay są dosyć dużą barierą wdrożeniową.
/Informacja prasowa/Lendtech.pl
Autor: Lendtech | Data publikacji: 14.07.2021