- Lendtech
- 19.04.2021
Niemiecki fintech Mambu przeprowadził ankietę dotyczącą poziomu zaufania do usług „open banking”. Okazuje się, że większość konsumentów nie ma pojęcia czym jest otwarta bankowość. Ponad połowa obawia się korzystania z usług „open bankingu”. Dlaczego tak jest? Odpowiedź w naszym najnowszym wpisie dostępnym dla zarejestrowanych użytkowników.
1. Z materiału dowiesz się jak postrzegane są usługi otwartej bankowości?
2. Czym jest banking as a service?
3. Czy fintechy i banki powinny zainwestować w kampanię edukacyjną o otwartej bankowości?

Połowa konsumentów nie wie czym jest otwarta bankowość
Mambu przeprowadziło badanie na próbie 2 tys. respondentów, zatem spokojnie można je uznać za miarodajne. Z przeprowadzonej analizy wynika, że połowa badanych nigdy nie słyszała o otwartej bankowości, a 61% nigdy nie skorzystało z usług open bankingu. Wyniki mogą trochę dziwić, gdyż 80% badanych stwierdziło, że korzysta z co najmniej jednej aplikacji finansowej, więc teoretycznie – może nawet o tym nie wiedząc, skorzystali z usług wykorzystujących otwartą bankowość, ale nie zdają sobie z tego sprawy.
To co nie dziwi, to fakt, że respondenci boją się udostępniać swoje dane, a wśród 48% badanych „otwarta bankowość” budzi nieufność. Samo sformułowanie „otwarta bankowość” może wydawać się oksymoronem – w końcu banki kojarzą się z bezpieczeństwem i zamkniętymi sejfami.
Jednocześnie z badania wynika, że banki i fintechy starają się dostarczać informacji o korzyściach płynących z otwartej bankowości – 50% ankietowanych uważa, że instytucje finansowe dochowują starań, by uczynić usługi wykorzystujące open banking możliwie bezpiecznymi.
Konsumenci oczekują coraz lepszych usług finansowych
Z badania Mambu płynie wniosek, że pomimo tego iż w branży open banking nikogo nie dziwi i wydaje się już nawet buzzwordem, to jednak jest to pojęcie nowe, które jest kompletnie niezrozumiałe dla większości odbiorców usług finansowych. Nic dziwnego, bo chociaż o open bankingu mówi się w kontekście PSD2 co najmniej od 5 lat, to mimo wszystko pierwsze widoczne wdrożenia to końcówka IV kw. 2019 roku. Kolejne zbiegły się już z pandemią koronawirusa – klienci w toku innych problemów na głowie, mogli o nich nie słyszeć, nie mieli też okazji, by je zrozumieć. Tym bardziej, że nie było też żadnej kampanii społecznej i edukacyjnej, która przybliżyłaby ten temat społeczeństwu.
Cały raport Mambu o postrzeganiu otwartej bankowości dostępny jest na stronie fintechu pod tym linkiem.
/AP
Autor: Lendtech | Data publikacji: 19.04.2021