TikTok wycofuje się z fintechu

  • Lendtech
  • 02.09.2021

Chiński ByteDance, który jest właścicielem TikTok sprzeda swoją platformą do handlu akcjami Squirrel Securites. TikTok wycofuje się z biznesu fintech, co jest pokłosiem presji chińskiego rządu na gigantów technologicznych w tym kraju.

Dla ByteDance fintech nigdy nie był głównym celem – napisały media całego świata. Stąd może decyzja o pozbyciu się fintechowego komponentu działalności nie była dla właściciela TikToka trudna. Zwłaszcza, że TikTok prawdziwy biznes robi w mobilnym e-commercie. Jego aplikacja społecznościowa ma już ponad 1 mld aktywnych użytkowników.

TikTok skupi się na m-commerce

TikTok to fenomen, ale też maszyna do zarabiania pieniędzy – bowiem reklamuje się tu produkty, które można nabyć bezpośrednio po obejrzeniu krótkiego filmiku stworzonego przez jednego z setek tysięcy influencerów obecnych na platformie. W tym zakresie TikTok współpracuje z paytechami m.in. innym chińskim gigantem WeChat i Alipay.

ByteDane może i miał w planach monopolizację wewnętrznego ekosystemu płatności, ale obecnie nie pozwoliłyby na to chińskie władze, które są… cięte na fintechy i rosnącą potęgę big techów. Niedawno Chiny zapowiedziały wdrożenie szeregu regulacji, które z perspektywy europejskiej są drakońskie np. ograniczenie dla nastolatków dostępu do platform z grami online.

A wszystko zaczęło się od wstrzymania w listopadzie 2020 roku IPO giganta Alipay

Do banu doszło dosłownie na kilka dni przed debiutem wycenianym na 37 mld USD. Chińskie władze miały szereg zastrzeżeń do Ant Group m.in. w zakresie usług oferowanych przez Alipay i ich wielkiego wpływu na stabilność finansową Państwa Środka. Sprawa teoretycznie zakończyła się porozumieniem, ale do IPO na razie nie powrócono. Aczkolwiek z zapowiedzi medialnych wynika, że może do niego dojść w niedługim czasie.

Nic zatem dziwnego, że ByteDance mając w ręku rosnący biznes ecommerce, ostrożnie podchodzi do kwestii angażowania swoich sił w rozwój fintech, które na obecną chwilę w Chinach nie mają najlepszej pozycji. Zwłaszcza, gdy są własnością innych big techów. Bo co się wydarzy, gdy nagle okaże się, że chińskie władze ograniczą nastolatkom dostęp do TikToka np. do 5 godzin tygodniowo? To mogłaby być strata nie do odrobienia…

Autor: Lendtech   |   Data publikacji: 02.09.2021

Najnowsze artykuły z kategorii

Partnerzy serwisu i wydarzeń

Newsletter Lendtech

Bądź na bieżąco i nie martw się, że umkną Ci najważniejsze informacje. ​​Zapisz się na bezpłatny autorski newsletter z aktualnymi informacjami z Polski i ze świata.

 

Wczytywanie
Obserwuj nas na Google News

Obserwuj nas na Google News i otrzymuj najnowsze wiadomości z Lendtech. Dołącz do obserwujących i zawsze bądź na bieżąco.

  1. Kliknij poniższy przycisk
  2. Wybierz opcję “Obserwuj”

Dzięki temu teraz będziesz widzaił wszystkie najnowsze publikacje na swoich urządzeniach z kontem Google.