1. Lendtech.pl
  2. >
  3. Wiadomości
  4. >
  5. Pieniądze...

Pieniądze zniknęły z Twojego konta bankowego – co robić?

  • Lendtech
  • 25.11.2024

Sytuacja, w której środki niekontrolowanie zniknęły z Twojego rachunku w banku, jest nie tylko stresująca, ale również poważna i trzeba się nią odpowiednio zająć. W takich przypadkach najważniejsze jest szybkie działanie, które może zminimalizować ryzyko dalszych strat i zwiększyć prawdopodobieństwo odzyskania środków. Gdzie zgłosić kradzież pieniędzy z konta bankowego i jak je odzyskać?

Według danych Narodowego Banku Polskiego tylko w I kwartale 2024 r. skradziono prawie 166 mln zł w ramach transakcji kartami płatniczymi oraz za pomocą przelewów. To ogromna kwota, która powinna skłonić do refleksji na temat odpowiednich sposobów zabezpieczania się przed takimi sytuacjami.

Eksperci Totalmoney.pl odpowiadają, jak chronić się przed kradzieżą, gdzie ją zgłosić i jak odzyskać pieniądze z konta bankowego. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej!

Jak postępować w przypadku zniknięcia środków z rachunku bankowego?

Gdy tylko masz podejrzenie, że nastąpiła kradzież pieniędzy z konta bankowego, zacznij od przejrzenia historii transakcji na rachunku. Często nie sprawdzamy salda regularnie, przez co możemy błędnie szacować sumę środków, jaka powinna być na koncie. Zdarza się, że zapominamy o wykonanych transakcjach lub są one księgowane z opóźnieniem. Jeśli masz pewność, że doszło do nieuprawnionej płatności kartą, wypłaty z bankomatu lub przelewu, znajdź w historii szczegóły transakcji i pobierz jej potwierdzenie. Co dalej?

Zawiadom odpowiednie instytucje

Gdzie zgłosić kradzież pieniędzy z konta bankowego? Skontaktuj się z bankiem i zablokuj swoją kartę płatniczą, by zapobiec dalszym stratom. Wiele banków udostępnia możliwość zablokowania karty przez aplikację mobilną lub bankowość internetową.

W trakcie rozmowy z bankiem opisz, co się stało i wskaż, która transakcja na rachunku została wykonana w sposób nieautoryzowany. Zgłoś reklamację w tej sprawie, bo być może uda Ci się odzyskać środki. Nie zwlekaj ze zgłoszeniem reklamacji – najlepiej zrobić to niezwłocznie. Banki zwykle rozpatrują wnioski reklamacyjne w ciągu 14 dni roboczych, jednak procedura może się przedłużyć do 60 dni w przypadku skomplikowanych spraw. Po zaakceptowaniu reklamacji pieniądze wrócą na Twoje konto bankowe.

Kradzież pieniędzy z konta bankowego powinna być również zgłoszona na policję. Zwłaszcza jeśli do kradzieży doszło w wyniku oszustwa, np. phishingu lub ataku hakerskiego. Zawiadomienie odpowiednich służb pozwala wszcząć postępowanie i odnaleźć sprawców kradzieży. Na policję dostarcz wszelkie informacje związane z nieautoryzowanymi transakcjami i powiadom o zgłoszeniu kradzieży w banku. Niekiedy to sam bank wymaga zgłoszenia sprawy na policję, by kontynuować rozpatrywanie wniosku reklamacyjnego.

Jak chronić się przed kradzieżą środków z konta?

Po zgłoszeniu kradzieży nie tylko Twoja karta, ale również konto może być tymczasowo zablokowane. Po odzyskaniu do niego dostępu zweryfikuj, czy jest odpowiednio zabezpieczone, aby nie doszło do podobnych sytuacji w przyszłość.

Na co należy zwrócić uwagę?

  • Zmień hasła do bankowości internetowej i mobilnej – stwórz silne, długie hasła, które będą składać się z ciągów znaków, w tym małych i dużych liter oraz znaków specjalnych i cyfr – hasła nie powinny być prostymi do odgadnięcia słowami lub datami związanymi z Tobą,
  • włącz dodatkowe metody autoryzacji, jeśli Twój bank daje taką możliwość – każda transakcja będzie musiała być zatwierdzana np. w aplikacji mobilnej lub poprzez kod SMS,
  • sprawdź urządzenia zapisane jako „zaufane”, z których logowano się do Twojego konta – usuń wszystkie te, które nie należą do Ciebie,
  • zmień limity transakcji – zarówno dotyczące płatności kartą, wypłat z bankomatów, jak i przelewów – im mniejsze limity ustawisz, tym mniejszą kwotę stracisz w razie nieautoryzowanych transakcji,
  • włącz powiadomienia PUSH w aplikacji bankowej – dzięki temu będziesz otrzymywać powiadomienia o wszystkich zdarzeniach na koncie – o wpływach, wydatkach, płatnościach kartą, BLIK czy wypłatach z bankomatu.

Zadbaj o bezpieczeństwo Twojego konta bankowego i danych osobowych

Często do zniknięcia pieniędzy z konta bankowego dochodzi po kradzieży tożsamości, co może prowadzić do dalszych problemów, w tym prób zaciągnięcia kredytu na Twoje dane. Dlatego warto rozważyć również zastrzeżenie numeru PESEL i skorzystanie z usługi BIK, czyli alertów w formie SMS, które otrzymasz za każdym razem, gdy ktoś złoży wniosek o kredyt lub pożyczkę na Twoje dane.

Więcej o tym, jak odzyskać pieniądze z konta bankowego i co robić w przypadku kradzieży, przeczytasz na: https://www.totalmoney.pl/.

Autor: Olga Domagała-Telka

Autor: Lendtech   |   Data publikacji: 25.11.2024

Najnowsze artykuły z kategorii