- Lendtech
- 09.01.2023
Rynek weryfikacji tożsamości online rośnie wraz z nowymi usługami – z sektora prywatnego i publicznego – dostępnymi online. Przed skorzystaniem z nich coraz częściej konieczna jest weryfikacja tożsamości lub potwierdzenie posiadania konkretnych uprawnień – np. prawa jazdy. Zestawienie najważniejszych trendów na rynku weryfikacji tożsamości przygotowali eksperci Authologic – polskiej firmy rozwijającej platformę do weryfikacji tożsamości online w niemal 200 krajach na świecie.
1. Odchodzenie od potwierdzania tożsamości poprzez selfie
Jeszcze niedawno możliwość potwierdzenia tożsamości – poprzez wykonanie fotografii dokumentu, a następnie twarzy jego właścicielki lub właściciela i potwierdzenia ich zgodności – wydawała się dobrym rozwiązaniem do weryfikacji online.
– Metoda ta jest jednak czasochłonna i może generować błędy. Co naturalne, użytkownicy coraz rzadziej chcą przesyłać zdjęcia całych dokumentów. Wiąże się to z rosnącą świadomością dotyczącą ochrony danych osobowych. Dostrzegamy zwrot użytkowników w kierunku metod opartych na bezpiecznym, w pełni cyfrowym pozyskaniu danych, a w 2023 ten trend się wzmocni – komentuje Krzysztof Klimczak z Authologic.
– Jeśli chodzi o polskich użytkowników, jeśli mają możliwość wyboru pomiędzy cyfrową weryfikacją tożsamości, których już jest wiele, a wykonaniem zdjęcia dokumentu – w niemal dziewięciu na dziesięć przypadków wybiorą oni tę pierwszą opcję, w pełni cyfrową – dodaje ekspert.
2. Większa dostępność metod weryfikacji na stronach firm, które oferują usługi online
W 2023 roku klienci będą oczekiwać szerszego dostępu do różnych metod weryfikacji. Brak przystosowania się firm do tych oczekiwań będzie skutkowało zjawiskiem, które w swoim czasie był zmorą firm sprzedających usługi lub produkty online. Do dziś zdarza się, że rezygnujemy z zakupu przez internet w związku z brakiem metod płatności, które nam odpowiadają. Podobnie będzie z metodami weryfikacji tożsamości. Dlatego firmy będą musiały udostępniać większą liczbę metod weryfikacji, by uniknąć efektu “porzucenia koszyka”.
3. Rosnąca popularność dokumentów cyfrowych i cyfrowych portfeli tożsamości
Rosnące zainteresowanie dokumentami cyfrowymi, czy też cyfrowymi portfelami tożsamości, wynika nie tylko z oczekiwań klientów, ale także zobowiązań krajów Unii Europejskiej. Kraje członkowskie aktualnie pracują nad jednolitą cyfrową wersją portfela tożsamości. Zostały one zobowiązane do udostępnienia co najmniej jednego rozwiązania – w formie fizycznego dokumentu lub cyfrowego portfela tożsamości.
– Celem jest wdrożenie Europejskiego Portfela Tożsamości Cyfrowej, który umożliwi identyfikację mieszkańców UE na terenie wszystkich krajów członkowskich w kontaktach z sektorem publicznym i prywatnym. Portfel tożsamości usprawni dostęp do komercyjnych serwisów i platform internetowych, które wymagają np. potwierdzenia wieku użytkownika. Ma on umożliwiać udostępnienie nie tylko takich informacji jak imię i nazwisko czy stan cywilny, ale także np. tytuły zawodowe czy dane medyczne – mówi Jarosław Sygitowicz z Authologic.
– Posiadacz sam podejmie decyzję, które informacje chce udostępnić. Wymiana danych w ramach wielu ekosystemów jest koniecznością. Funkcjonujemy w wielu domenach tożsamości: raz jako obywatel, innym razem jako pacjent, a za moment jako klient – dodaje ekspert.
Według planu Digital Compass, do końca obecnej dekady 80 proc. Europejczyków będzie aktywnie korzystało z tożsamości cyfrowej.
4. Weryfikacja tożsamości online jako sposób na ograniczenie botów
Możliwość potwierdzenia tożsamości użytkownika jest istotna również dla funkcjonowania demokracji. Szybkie, tanie i bezpieczne metody weryfikacji mogą na przykład umożliwić ograniczenie liczby i aktywności botów w social mediach. Temat stał się żywy między innymi w związku z weryfikacją Twitter Blue, wprowadzoną w popularnym serwisie społecznościowym. W tych obszarach kluczowa stanie się łatwość i szybkość potwierdzenia swojej tożsamości.
5. Większe znaczenie agregatorów metod weryfikacji
Istnieje kilka głównych metod weryfikacji tożsamości – poprzez dokumenty cyfrowe, cyfrowe portfele tożsamości, dane bankowe, fizyczne rozpoznawanie dokumentów, biometrię wspomaganą sztuczną inteligencją, przelew natychmiastowy lub potwierdzenie adresu e-mail i numeru telefonu komórkowego. W Authologic rozwijana jest także metoda zwana reusable KYC – dostępna dla posiadaczy portfela kryptowalutowego. Spodziewanym trendem jest wzrost znaczenia agregatorów jako łatwego ogniwa spajającego wszystkie dostępne metody weryfikacji tożsamości w jednym miejscu.
– Nie można dzisiaj wskazać uniwersalnej metody weryfikacji tożsamości. Każda z nich umożliwia pozyskanie innych informacji, które są niezbędne do zrealizowania konkretnej usługi. Zależnie od usługi, tożsamość jest weryfikowana z różną mocą. W części przypadków wystarczy imię i nazwisko, innym razem konieczna będzie weryfikacja autentyczności dowodu osobistego lub potwierdzenie, że posiada się prawo jazdy. Innym razem – by uzyskać tak zwany efekt biznesowy, czyli – przykładowo – udzielić pożyczki, potrzebne będzie połączenie w jednym procesie kilku metod – wyjaśnia Jarosław Sygitowicz z Authologic.
Dlatego coraz więcej firm będzie zainteresowane skorzystaniem z usług agregatorów różnych metod weryfikacji tożsamości online. Dostęp do licznych metod jest istotny zarówno dla firm, które działają w Polsce, jak i tych, które planują wejście na rynki zagraniczne. Współpraca z agregatami sprawia, że firmy sprzedające usługi online zyskują dostęp do wielu metod, bez konieczności wdrażania poszczególnych rozwiązań i podpisywania kolejnych umów.
Autor: Lendtech | Data publikacji: 09.01.2023