- Lendtech
- 11.06.2024
Segmentacja to podstawowe narzędzie do zwiększania skuteczności prowadzonych działań marketingowych i sprzedażowych czy też – w przypadku branży pożyczkowej – wsparcia procesów zarządzania ryzykiem.
Efektywność segmentacji zależy jednak od jakości posiadanych danych. Aby osiągnąć ponadprzeciętne rezultaty, warto sięgnąć nie tylko po podstawowe dane osobowe i transakcyjne klientów, ale również po szereg alternatywnych informacji takich jak m.in. dane przestrzenne czy dane dot. urządzeń wykorzystywanych przez klientów.
Czytaj dalej, by poznać możliwości segmentacji w branży pożyczkowej oraz rodzaje danych alternatywnych, które mogą istotnie podnieść jej skuteczność.
Znaczenie segmentacji klientów firm pożyczkowych
Przyjrzyjmy się kilku obszarom, w których skuteczna segmentacja może wzmocnić procesy i rezultaty firm z branży pożyczkowej.
1. Zarządzanie ryzykiem
To podstawa i oczywista oczywistość. Każda firma pożyczkowa zdaje sobie sprawę z potrzeby dopasowania swojej oferty (oprocentowania, wysokości rat czy też długości kredytowania) do ryzyka i potencjału przychodowego, jakim cechują się poszczególni klienci. To jedyna droga, aby prowadzić efektywną sprzedaż przy zachowaniu założonego apetytu na ryzyko.
2. Personalizacja oferty
Nie istnieje produkt, który sprosta oczekiwaniom wszystkich klientów. Zdobywając dodatkowe dane na temat swoich klientów i segmentując ich jesteś w stanie proponować im oferty, które będą dopasowane do ich aktualnych potrzeb (np. remont mieszkania czy wyjazd dziecka na studia). Personalizacja produktów poprawia konwersję sprzedaży a jednocześnie zwiększa satysfakcję i lojalność klientów.
3. Marketing i komunikacja
Nawet te same produkty warto komunikować w spersonalizowany sposób – poszczególni klienci mają różne preferencje i priorytety, więc w konsekwencji różnie postrzegają wartość elementów prezentowanej im oferty. Działania marketingowe powinny być więc prowadzone z uwzględnieniem różnic każdego z segmentów – każdy z nich powinien mieć oddzielną i dopasowaną strategię komunikacji. Takie podejście generuje zdecydowanie wyższe zainteresowanie i zaangażowanie odbiorców niż masowe i ogólne komunikaty.
Dane alternatywne w segmentacji klientów firm pożyczkowych
Wiele firm w swoich działaniach segmentacyjnych bazuje na absolutnym minimum danych. Analizowane są jedynie podstawowe informacje osobowe (płeć, wiek, wielkość rodziny) czy też historia transakcji (wartość, częstotliwość i rodzaj zakupów). Tak stworzone segmenty są jednak zwykle bardzo proste, a wiele interesujących i różnicujących klientów niuansów pozostaje ukrytymi.
Nie trzeba jednak wiele, by te podstawowe dane wzbogacić o szereg cennych dodatkowych informacji, które zwiększą wartość dokonywanej segmentacji. Poznaj kilka kategorii alternatywnych danych, które możesz z sukcesem wykorzystać, a prawdopodobnie już teraz posiadasz do nich dostęp.
Urządzania klientów
Dane dot. urządzenia, czyli m.in. informacje na temat samego telefonu (marka, model, system itd.) oraz zainstalowanych na nim aplikacji to kopalnia wiedzy na temat preferencji, nawyków klientów oraz ich możliwości finansowych.
Przykład: Klienci, którzy posiadają na telefonie aplikacje linii lotniczych lub biur podróży mogą być bardziej skłonni do skorzystania z oferty pożyczki na wakacje.
Lokalizacja i dane przestrzenne
Znajomość aktualnej lokalizacji czy miejsca zamieszkania klienta nie tylko jest kluczowa w kontekście skuteczności działań windykacyjnych, ale również umożliwia pozyskanie wielu dodatkowych informacji o jego potencjalnych potrzebach. Do każdego adresu możliwe jest dopisanie danych przestrzennych takich jak np. rok budowy budynku, demografia i estymowane dochody mieszkańców, liczba punktów POI danego typu (np. aptek, restauracji itp.) w najbliższym otoczeniu czy poziom zagrożenia zjawiskami naturalnymi (powódź, pożar).
Przykład: Klient zamieszkujący nowo wybudowaną nieruchomość może wykazywać większe zainteresowanie produktami pożyczkowymi na zakupy wyposażenia domu czy mieszkania.
Sposób korzystania ze strony www lub aplikacji
Zachowania klientów na Twojej stronie internetowej lub w aplikacji stanowią kolejne cenne źródło informacji o ich preferencjach, które można wykorzystać w segmentacji. Warte analizy są takie czynniki jak m.in. przeglądane produkty, wybierane filtry, interakcje ze stroną czy czas spędzony na poszczególnych stronach.
Przykład: Klient, który spędził dużo czasu na stronie konkretnego produktu pożyczkowego i zescrollował do jej samego końca cechuje się wysokim prawdopodobieństwem skorzystania z oferty, więc warto dodać go do grupy retargetingowej.
Inne dane
Podczas procesu segmentacji można wykorzystać też dane dot. m.in. aktywności klientów w Internecie (pozostawione opinie, udostępnione posty itp.), ich numerów telefonów (sieć, rodzaj umowy) czy adresów e-mail (reputacja domeny). Każda z tych informacji to dodatkowa cegiełka budująca Twoją wiedzę o klientach.
Podsumowanie
Precyzyjna segmentacja klientów to sposób na bardziej skuteczną sprzedaż i marketing oraz bardziej efektywne zarządzanie ryzykiem. Wartość powstałych segmentów zależy jednak w dużej mierze od jakości i rodzaju posiadanych danych. Aby zapewnić jej najlepsze efekty, warto więc skorzystać z alternatywnych źródeł danych jak informacje o urządzeniach klientów, dane przestrzenne czy zachowania użytkowników na stronie.
W Algolytics pomagamy 50+ polskim firmom budować skuteczną strategię danych. Wspieramy organizacje w zautomatyzowanym pozyskiwaniu cennych danych (dostarczamy bazy danych przestrzennych, tracker zachowań użytkowników i gotowe integracje z wiarygodnymi rejestrami jak np. BIK/BIG) oraz wykorzystaniu ich w procesach Machine Learning & AI takich jak np. segmentacja klientów, tworzenie rekomendacji produktowych czy optymalizacja kampanii marketingowych (dostarczamy kompleksową platformę MLOps do łatwego i szybkiego wdrażania rozwiązań AI).
Jeśli chcesz wykorzystać możliwości ML&AI w swojej organizacji, skontaktuj się z nami.
Autor: Lendtech | Data publikacji: 11.06.2024