- Lendtech
- 15.12.2022
Odliczanie do Bożego Narodzenia rozpoczęło się na dobre, a z nim najgorętszy okres sprzedażowy. Galerie handlowe od kilku tygodni przyciągają miliony konsumentów, którzy dokonują w nich zakupów spożywczych oraz szukają prezentów dla bliskich. Klarna, globalny bank detaliczny, dostawca płatności oraz aplikacja zakupowa sprawdziła, jak rosnące ceny produktów wpłynęły na tegoroczne zwyczaje zakupowe Polaków.
Młodzi coraz bardziej zaradni
Bożonarodzeniowe zakupy to ogromne obciążenie dla domowego budżetu, dlatego coraz popularniejszym zwyczajem staje się wcześniejsze planowanie tego, w jaki sposób wydamy zarobione pieniądze. Wyniki badania potwierdzają, że w Polsce, podobnie, jak na świecie, to młodsze pokolenia między 18 a 25 rokiem życia (55 proc.) częściej, niż osoby starsze, w wieku powyżej 50 lat (45 proc.) ustalają jaki budżet przeznaczą na świąteczne prezenty.
Świąteczne wydatki
W ciągu ostatnich sześciu miesięcy miliony konsumentów na całym świecie odczuło skutki inflacji cenowej i tym samym odpowiednio dostosowało swoje nawyki zakupowe. W Polsce 82 proc. konsumentów przyznało, iż rosnące ceny produktów, będą miały wpływ na ich tegoroczne wydatki świąteczne. 58 proc. z nich zamierza wydać taką samą kwotę na bożonarodzeniowe przygotowania, jak rok wcześniej, a 17 proc. respondentów deklaruje iż przeznaczy na to mniejszą sumę.
Przyjazny dla budżetu…
…to hasło przewodnie tegorocznych świąt. Wyniki badań pokazują, że polscy konsumenci, szukają sposobów na ograniczenie swoich bożonarodzeniowych wydatków poprzez zakup jedynie niezbędnych produktów (62 proc.), czy korzystanie z okresu wyprzedaży takich jak Black Friday (34 proc.). Coraz ważniejsze staje się również zebranie informacji i upewnienie się, czy osoba przyjmująca od nas prezent chce go od nas otrzymać (42 proc.).
Rosnąca rola aplikacji zakupowych
Rewolucja smartfonowa wprowadziła nowe technologie, które umożliwiają konsumentom lepsze śledzenie dokonywanych zakupów i podejmowanie bardziej świadomych wyborów. Wyniki badania potwierdzają, że zdecydowana większość konsumentów chce korzystać z aplikacji, takich jak m. in. Klarna, która pomoże im zarządzać własnymi finansami. W Polsce 23 proc. respondentów przyznaje, że korzysta już z takich rozwiązań, a blisko połowa z nich uznała je za przydatne. Do czego jeszcze służą nam aplikacje zakupowe? Przede wszystkim do porównywania ofert między sprzedawcami (75 proc.), otrzymywania powiadomień o spadku cen wybranych produktów (72 proc.), śledzenia procesu dostawy (64 proc.), czy tworzenia list zakupowych (63 proc.)
Nowoczesne metody płatności
Nie ulega wątpliwości, że płatności stanowią fundamentalny element zakupów. Ciągłe innowacje technologiczne oznaczają więc, że nasze preferencje dotyczące metod płatności także stale ewoluują. Według badań 38 proc. Polaków, którzy korzystali z kart kredytowych przy dokonywaniu zeszłorocznych zakupów świątecznych, skończyła już spłacać jakąś formę odsetek lub opłat. W tym roku ponad 80 proc. z nich stara się uniknąć zadłużenia poprzez tę formę płatności. Większość badanych (86 proc. ) deklaruje jednak, że opcja odroczenia płatności lub rozłożenia jej na równe raty, bez dodatkowych kosztów jest pomocnym rozwiązaniem przy bożonarodzeniowych zakupach.
Autor: Lendtech | Data publikacji: 15.12.2022