Belgijski e-commerce w tarapatach

  • Lendtech
  • 24.03.2021

Pandemia Covid-19 na całym świecie była motorem napędowym handlu elektronicznego. Ale nie wszędzie jest tak różowo jak w Polsce. W Belgii, chociaż liczba transakcji w e-commerce wzrosła, to wyniki finansowe merchantów działających na belgijskim rynku są wyraźnie gorsze niż przed wybuchem pandemii.

 

Obroty w e-handlu na belgijskim rynku spadły o 10% – podał serwis Ecommerce News. W 2020 roku wartość e-commerce w tym kraju szacowano na 10,2 mld EUR – to o ponad 1 mld EUR mniej niż w 2019 roku. Dla porównania, w Polsce e-handel stanowi ok. 10% handlu detalicznego ogółem, co przekłada się na ok. 100 mld PLN. Wzrost wartości polskiej branży sprzedaży internetowej w 2020 roku szacowany jest na ponad 30%. Co zatem wydarzyło się w Belgii?

 

Belgia jest dojrzałym rynkiem

 

To jeden z najbogatszych krajów w Unii Europejskiej. Tylko w 2020 roku liczba kupujących w sieci zwiększyła się tu o 200 tys. osób. To dużo jak na 11,4 mln mieszkańców, z których już w latach ubiegłych ponad 7 mln osób identyfikowano jako klientów e-sklepów. To wstęp, który należało przedstawić, bowiem oznacza to, że wydatki konsumenckie Belgów są bardzo silnie skorelowane z wydatkami w sieci.

 

I niestety, na skutek pandemii koronawirusa, który skutkował niepewnością, utratą pracy przez wiele osób i obawami o przyszłe dochody – wartość wydatków konsumentów po prostu zmalała i odbiło się to na obrotach sklepów internetowych, z których Belgowie korzystali powszechnie już przed pandemią. Spadków wartości nie powstrzymał wzrost liczby transakcji, który wyniósł aż 12% rdr. Przeciętna wartość koszyka e-konsumenta w Belgii zmniejszyła się z poziomu 102 EUR do 82 EUR.

 

Największe straty w usługach

 

Warto przy tym dodać, że sektor e-commerce w Belgii jest mocniej nasycony usługami – ten trend dopiero rodzi się w Polsce, gdzie dominują zakupy dóbr trwałych. Belgowie w czasie pandemii zrezygnowali, praktycznie całkowicie, z wydatków na turystykę i rozrywkę, które to stanowiły ważną część ich zakupowego koszyka.

 

Ale jak w każdej dużej branży, również e-handel dzieli się na subsektory, z których część radziła sobie lepiej, a inne gorzej. Wydatki na usługi turystyczne, bilety i rozrywkę spadły. Jednak znacznie wzrosła sprzedaż elektroniki – niezbędnej np. przy pracy zdalnej, która jest powszechna w Belgii – wydatki na sprzęt elektroniczny i akcesoria komputerowe wzrosły odpowiednio o 90% i 66%.

 

/AP

Autor: Lendtech   |   Data publikacji: 24.03.2021

Najnowsze artykuły z kategorii

Partnerzy serwisu i wydarzeń

Newsletter Lendtech

Bądź na bieżąco i nie martw się, że umkną Ci najważniejsze informacje. ​​Zapisz się na bezpłatny autorski newsletter z aktualnymi informacjami z Polski i ze świata.

 

Wczytywanie
Obserwuj nas na Google News

Obserwuj nas na Google News i otrzymuj najnowsze wiadomości z Lendtech. Dołącz do obserwujących i zawsze bądź na bieżąco.

  1. Kliknij poniższy przycisk
  2. Wybierz opcję “Obserwuj”

Dzięki temu teraz będziesz widzaił wszystkie najnowsze publikacje na swoich urządzeniach z kontem Google.