Workflow w bankach – jak może wpłynąć na proces kredytowy?

  • Lendtech
  • 05.04.2024

Współczesny świat finansów i bankowości rozwija się niezwykle dynamicznie. Dlatego efektywny workflow w bankach może odegrać kluczową rolę w procesie udzielania kredytów. Pozwoli znacząco wpłynąć na szybkość, dokładność wykonywanych działań, a nawet satysfakcję klientów.

Workflow w bankach – jak może wpłynąć na proces kredytowy?

W różnych źródłach można znaleźć odmienne definicje workflow w bankowości, co związane jest z mnogością zastosowań cyfrowych systemów. Mogą one mieć wpływ zarówno na banki, jak i klientów, bo dotyczą takich procesów jak autoryzacja, możliwość podejrzenia sald, obsługa transakcji, płatność za bilety komunikacji miejskiej czy parkowanie oraz, co najważniejsze w tym artykule – procesu kredytowego.

Specjaliści Totalmoney.pl tłumaczą, czym jest workflow i jak może przełożyć się na pracę banków.

Czym jest workflow w bankach i co można dzięki niemu zyskać?

Co to jest workflow? Najprościej można określić go procesem, na który składają się różne zadania, jakie wykonuje się w określonej kolejności lub na podstawie wyznaczonych reguł. Każdy z takich procesów może odnosić się do odmiennych operacji realizowanych w bankach, w tym np. do przetwarzania wniosków kredytowych, weryfikacji tożsamości kredytobiorcy czy zarządzania ryzykiem kredytowym. System workflow w bankowości ma na celu pomóc w usprawnieniu tych procesów – ich udoskonaleniu, by m.in. procedura kredytowa była przyjazna dla klientów, co w rezultacie przekłada się na lepszą obsługę i zadowolenie kredytobiorców.

Opisujemy 5 przykładowych obszarów, które może usprawnić workflow w bankach w odniesieniu do procesu kredytowego. Wiele innych ciekawostek o świecie finansów można znaleźć w serwisie direct.money.pl.

Automatyzacja i przyspieszenie procesu wydawania decyzji

Zautomatyzowanie procesu decyzyjnego może wpłynąć na czas wydawania decyzji kredytowych. Wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, które na podstawie algorytmów analizują dane, pozwala szybciej ocenić ryzyko związane z udzieleniem kredytu potencjalnemu klientowi. Wyniki badania są bardziej precyzyjne w porównaniu do kalkulacji wykonanych przez człowieka. Do tego niemal natychmiast można uzyskać decyzję, co redukuje czas oczekiwania potencjalnych kredytobiorców.

Osoby decydujące się na kredyty gotówkowe czy hipoteczne, z pewnością będą bardziej zadowolone z obsługi, jeśli informację o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku kredytowego dostaną w możliwie jak najkrótszym czasie.

Zwiększenie satysfakcji klientów

Właściwie zaimplementowany workflow w bankach może przełożyć się na pozytywne doświadczenia klientów podczas ubiegania się o kredyt. Skrócona procedura kredytowa czy możliwość sprawdzenia online statusu wniosku to przykładowe usprawnienia, które zwiększają zaufanie potencjalnych kredytobiorców do banków i minimalizują ryzyko przejścia danego klienta do konkurencji. Brak informacji czy długotrwały proces kredytowy mogą zniechęcić do zaciągnięcia kredytu w wybranym banku. System workflow w bankowości, szybkie analizowanie danych i ciągły kontakt z klientem są kluczem do podpisania umowy kredytowej.

Minimalizacja ryzyka i popełniania błędów

Nowoczesne technologie, które działają na podstawie zaawansowanych algorytmów, są praktycznie nieomylne, więc zmniejsza się współczynnik błędów oraz minimalizuje ryzyko kredytowe. Prawidłowo wprowadzone do systemu dane pozwalają automatycznie zweryfikować wiarygodność klienta i podane przez niego informacje. Ma to również wpływ na mniejszą liczbę oszustw i wyłudzeń kredytów. Cyfrowe narzędzia są więc nieodłącznym narzędziem pracy niezbędnym w bankach.

Udoskonalenie procesu analizy kredytowej

System workflow w bankowości pozwala nie tylko szybciej ocenić zdolność kredytową klienta, ale też lepiej zrozumieć jego potrzeby i zachowania. Cyfrowe narzędzia umożliwiają analizowanie większej ilości danych w krótszym czasie, a do tego uwzględniają ocenę ryzyka kredytowego, a to w konsekwencji prowadzi do trafnych decyzji kredytowych.

Umiejętność dostosowania do zmieniającego się rynku

Dobrze zaimplementowany i zaprojektowany workflow umożliwia także szybkie dostosowanie się banków do zmieniającej się sytuacji na rynku finansowym i dopasowanie do aktualnych regulacji. Nowoczesne narzędzia cyfrowe mogą być rozbudowywane o kolejne usprawnienia, co pozwala zachować elastyczność i ulepszyć proces kredytowy, konkurencyjność i spełniać oczekiwania klientów.

Workflow to przyszłość

Inwestycja w rozwój i automatyzację workflow w bankach to dobra droga, by usprawnić proces kredytowy i ulepszyć inne rozwiązania stosowane w danej instytucji bankowej. Nowoczesne technologie przekładają się na szybkość obsługi klientów, krótką, ale skuteczną analizę danych i ryzyka kredytowego oraz wydawanie trafnych decyzji o przyznaniu kredytu. Korzyści płynące z workflow przekładają się zarówno na pracę banków, jak i satysfakcję klientów.

 

Autorka: Olga Domagała, Totalmoney.pl

Autor: Lendtech   |   Data publikacji: 05.04.2024

Najnowsze artykuły z kategorii

Partnerzy serwisu i wydarzeń

Newsletter Lendtech

Bądź na bieżąco i nie martw się, że umkną Ci najważniejsze informacje. ​​Zapisz się na bezpłatny autorski newsletter z aktualnymi informacjami z Polski i ze świata.

 

Wczytywanie
Obserwuj nas na Google News

Obserwuj nas na Google News i otrzymuj najnowsze wiadomości z Lendtech. Dołącz do obserwujących i zawsze bądź na bieżąco.

  1. Kliknij poniższy przycisk
  2. Wybierz opcję “Obserwuj”

Dzięki temu teraz będziesz widzaił wszystkie najnowsze publikacje na swoich urządzeniach z kontem Google.