Revolut Money Report: o czym marzą Polacy na gwiazdkę?

  • Lendtech
  • 07.12.2023

Revolut, globalna aplikacja finansowa, z której korzysta ponad 35 milionów klientów na świecie i ponad 3 miliony w Polsce, zapytał 14 tysięcy osób w 14 krajach, w tym 1 tysiąc osób nad Wisłą, o wymarzone prezenty świąteczne i planowany budżet gwiazdkowy, oto co odpowiedzieli…

Revolut Money Report: o czym marzą Polacy na gwiazdkę?

 

Finanse Mikołaja

Black Friday, Cyber Monday, Black Week już za nami, teraz Mikołajki i ostatnia przedświąteczna prosta. To niepisana tradycja, że wiele osób kupi prezenty na ostatnią chwilę. Pośpiech może oznaczać, że nie trafimy w upodobania, padniemy ofiarą oszusta lub przekroczymy budżet, ale i tak podejmiemy te ryzyka. Ważne, aby pod choinką pojawiły się prezenty. Ile wynosi budżet? To zależy od kraju.

W Brazylii Mikołaj może podjechać limuzyną, stać go. Budżet prezentowy ponad 2300 zł (500 EUR) deklaruje w Brazylii 41% badanych. Druga w kolejności jest Australia, gdzie minimalny budżet na tym poziomie deklaruje co czwarta osoba (25%) Skromniejsze sanie i budżet w przedziale 920 – 2300 zł (200 – 500 EUR) ma Mikołaj we Francji (35%), Hiszpanii (29%) i we Włoszech (29%). W pozostałych krajach jak Łotwa lub Węgry, worek z prezentami jest na tyle lekki, że przeciśnie się przez komin.

Wśród respondentów badanych przez Revolut w Polsce 23% planuje kupić prezenty za łącznie 230-460 zł (50-100 EUR), 24% chce wydać około 460-920 zł (100-200 EUR), a 23% co najmniej 920 zł (200 EUR). 18% pytanych Polaków nie określa budżetu – co będzie, to będzie. 2% w ogóle nie zamierza kupować prezentów. 9% myśli o wydatku poniżej 230 zł (<50 EUR). Nawet mały drobiazg może sprawić radość.

Czy wypada zwrócić prezent?

Kłopot z upominkiem jest wtedy, gdy pomimo wysokiej ceny, nie trafimy w gust obdarowanej osoby. W badaniu Revolut Money Report 2% respondentów w Polsce przyznało, że niemal zawsze otrzymane przez nich prezenty trafiają do zwrotu, bo są nietrafione. 7% respondentów może by tak postąpiło, ale starają się nie zwracać prezentów, bo jest to krępujące. 24% na ogół ich nie zwraca, bo cieszą się każdym upominkiem, a 41% ma zasadę, że “darowanemu koniowi nie patrzy się w zęby”. 22% nie ma dylematów, bo bliscy znają ich upodobania i dobrze dobierają upominki.

Polacy raczej prezentów nie zwracają. A jak jest w innych krajach? Upominki trafiają do zwrotu najczęściej w Singapurze (8%), Hiszpanii (6%) oraz Australii (5%), wśród obdarowanych w grupie wiekowej 25-34 lata (5%). Najbardziej skrępowani potencjalnym oddaniem prezentu są Włosi (22%), takie postępowanie jest uważane za żenujące. Najlepiej wzajemny gust i oczekiwania znają Portugalczycy (23%) i Polacy (22%). To pomaga dobrać prezent. Z każdego prezentu ucieszą się Hiszpanie (36%), Portugalczycy (34%) i Brazylijczycy (31%).

Spójrz na gwiazdkę i pomyśl życzenie

Jeśli na Święta miałoby się spełnić jedno finansowe marzenie, to Polacy pragną głównie jednego: całkowita spłata moich kredytów (23% wskazań). Drugim najbardziej popularnym życzeniem w Polsce jest podwyżka wynagrodzenia (19% odpowiedzi). Po trzecie Polacy chcieliby zdobyć wiedzę jak pomnażać pieniądze dzięki oszczędzaniu i inwestycjom (18%). Tuż za podium znalazł się prezent w postaci niższej inflacji (17%). Mniej priorytetowo pod choinką Polacy widzieliby niższe podatki (8%) i wyższe oprocentowanie oszczędności na koncie (8%). Najmniej atrakcyjnym prezentem okazał się kredyt hipoteczny (1%).

Czy życzenia w innych krajach istotnie się różniły? Litwini (13%) i Bułgarzy (15%) marzą o spłacie kredytów rzadziej niż Portugalczycy (27%) i Australijczycy (26%). Prezent pod choinkę w postaci podwyżki widzieliby chętnie Brazylijczycy (29%), Litwini (26%) i Hiszpanie (26%), a najrzadziej Polacy (19%). Na kredyt hipoteczny najczęściej wskazywali Brazylijczycy (4%). O niższej inflacji marzą Francuzi (32%) i Węgrzy (23%). O niższe podatki proszą Mikołaja Belgowie (16%) i Litwini (14%). O wyższe oprocentowanie kont oszczędnościowych mieszkańcy Australii (10%) oraz Singapuru (9%). Kto marzy o zdobyciu wiedzy o tym jak pomnażać pieniądze? Po pierwsze Bułgarzy (43%), po drugie Singapurczycy (28%), a po trzecie Rumunii (24%). Niech się spełni.

Święta skromne czy luksusowe?

36% badanych Polaków uważa, że obecnie luksusem jest posiadanie większej ilości czasu dla siebie i swoich bliskich, a tylko 26%, że jest nim kupowanie luksusowych marek (np. ubrań, kosmetyków, biżuterii). To daje wskazówkę, co jest wartościowe w trakcie Świąt. Co jeszcze jest dla Polaków luksusowym przywilejem? Dla niektórych osób w Polsce jest nim drogi dom, łódź lub auto (39%), dla innych podróże gdy tylko tego zapragną (53%). Może idealnym scenariuszem na Święta i Nowy Rok jest wyjazd z bliskimi na wycieczkę za granicę? Dla 13% luksusem jest dostęp do wielu form zarządzania i pomnażania pieniędzy (akcje, krypto, etc). Dla 10% wyznacznikiem jest posiadanie drogich pasji (elitarny sport lub hobby), a dla 9% luksusem jest wysłanie dzieci do prywatnej szkoły lub na studia za granicę (np. Harvard). 8% badanych w Polsce za luksus uważa dostęp do limitowanych usług (np. saloniki lotniskowe podczas podróży, elitarne programy członkowskie i subskrypcje).

Wracając na chwilę do “luksusowego marzenia” w postaci posiadania większej ilości czasu dla siebie i bliskich – wskazują na nie najczęściej Belgowie (46%), Bułgarzy (44%), Francuzi (41%) i Rumuni (40%), czas Świąt i Nowego Roku to chyba najlepszy moment by je zrealizować. I nie potrzeba do tego dużego budżetu 🙂

Autor: Lendtech   |   Data publikacji: 07.12.2023

Najnowsze artykuły z kategorii

Partnerzy serwisu i wydarzeń

Newsletter Lendtech

Bądź na bieżąco i nie martw się, że umkną Ci najważniejsze informacje. ​​Zapisz się na bezpłatny autorski newsletter z aktualnymi informacjami z Polski i ze świata.

 

Wczytywanie
Obserwuj nas na Google News

Obserwuj nas na Google News i otrzymuj najnowsze wiadomości z Lendtech. Dołącz do obserwujących i zawsze bądź na bieżąco.

  1. Kliknij poniższy przycisk
  2. Wybierz opcję “Obserwuj”

Dzięki temu teraz będziesz widzaił wszystkie najnowsze publikacje na swoich urządzeniach z kontem Google.