W 2020 r. niemal dwa razy mniej wydanych kart kredytowych

  • Lendtech
  • 06.01.2021

W 2020 r. wydano o niemal połowę mniej kart kredytowych niż 11 miesięcy temu – tak wynika z raportu BIK. Pomimo tego karty kredytowe to nadal bardzo popularny środek płatniczy chociaż posiadacze kart powinni być przygotowani na zmiany związane z silnym uwierzytelnianiem (SCA).

 

To nie fintechy są winne spadku sprzedaży kart kredytowych – główne przyczyny to niepewność związana z pandemią. Pomimo wzrostu popularności fintechowych płatności takich jak m.in. BLIK, Apple Pay czy Google Pay, tradycyjne karty kredytowe nadal dominują jako powszechny sposób płatności za usługi i produkty kupowane w Internecie.

 

Liczba klientów jest stabilna. Czyżby rynek się nasycił?

 

Wg danych BIK liczba klientów używających kart kredytowych jest stabilna. Aczkolwiek spadki sprzedaży kart kredytowych są duże i trudno wobec nich przejść obojętnie. Średnio miesięcznie w 2020 r. wydawano 61 tys. kart kredytowych, co oznacza spadek w stosunku do 2019 r. o 40%.

 

Trend spadkowy widoczny był już od początku 2020 r. Jednym z powodów może być przyjęta przez większość banków strategia koncentracji wydawnictwa kart tylko na segmencie klientów znanych bankowi. Limity kartowe należą bowiem do jednych z bardziej ryzykownych produktów kredytowych, stąd naturalna ostrożność do ich przyznawania przez banki nowym, nieznanym dotychczas klientom, co jest istotne zwłaszcza w okresie niepewności wywołanej pandemią.

 

Klienci nie są gotowi na SCA

 

Od stycznia 2021 r. obowiązuje nowy wymóg bezpieczeństwa tj. podwójne uwierzytelnienie podczas autoryzacji transakcji.

 

Obowiązek tzw. silnego uwierzytelniania klientów przy dokonywaniu płatności kartą w internecie na terenie Unii Europejskiej wchodzi w ramach nowych przepisów unijnej dyrektywy ds. usług płatniczych (PSD2). Nowe wymogi mają zwiększyć poziom bezpieczeństwa podczas transakcji kartą online. Dyrektywa wymusiła na bankach oraz sklepach internetowych przystosowanie się do nowych regulacji. Każda instytucja proponuje zróżnicowane sposoby potwierdzania transakcji.

 

Rynek nie przygotował klientów na SCA

 

I chociaż o SCA i konieczności przygotowania do nowych wymogów mówi się od co najmniej kilkunastu miesięcy, trudno nie oprzeć się wrażeniu, że można było lepiej przygotować klientów do zmian. Wiele osób jest mocno zdziwionych, że musi dokonać autoryzacji transakcji – często mają oni też trudności z weryfikacją, czy komunikat przesłany przez bank jest autentyczny czy może właśnie ktoś próbuje od nich wyłudzić dane – mowa o wiadomościach od banku np. z żądaniem podania kodu logowania do bankowości celem autoryzacji transakcji.

 

Złota zasada jest taka, że gdy klient ma wątpliwości, to powinien zrezygnować z transakcji. Jednakże wątpliwości można łatwo rozwiązać – wystarczyłaby odpowiednia komunikacja i działania edukacyjne. Wciąż nic straconego.

 

/AP/LP

Autor: Lendtech   |   Data publikacji: 06.01.2021

Najnowsze artykuły z kategorii